GT Musiikkiluvat Oy:n sijoittuminen asiakkaan arvonmuodostusketjussa
En, Aleksi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214889
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin GT Musiikkiluvat Oy:n sijoittumista asiakkaidensa arvonmuodostusketjussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajayritys sijoittuu asiakkaidensa arvonmuodostusketjussa ja miten sen palvelut tukevat asiakkaiden liiketoimintaa, asiakaskokemusta ja vastuullisuutta sekä millaisena yhteistyö ja kumppanuus koettiin ja miten edellä luetellut arvot vaikuttavat toimeksiantajayrityksen profiloitumiseen kumppanina. Tutkimus kohdistui erityisesti B2B-asiakkuuksiin.
Työn tietoperusta pohjautui asiakasarvon muodostumista, B2B-yrityskumppanuuksia ja liiketoimintaa sekä asiakaskokemuksen johtamista käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena keväällä 2025. Aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella, johon vastasi viisi toimeksiantajayrityksen yritysasiakasta. Kysely sisälsi Likert-asteikkoisia väittämiä, avoimia kysymyksiä ja monivalintatehtäviä. Aineisto analysoitiin ensisijaisesti kuvailevin tilastollisin menetelmin sekä Spearmanin korrelaatioanalyysin avulla.
Tulosten perusteella asiakaskokemukseen ja vastuullisuuteen liittyvät arvot korostuivat erityisesti suurissa organisaatioissa, kun taas pienemmät yritykset kokivat GT Musiikkiluvat Oy:n tuottavan enemmän konkreettista lisäarvoa operatiivisella tasolla. Yritys arvioitiin erittäin asiantuntevaksi ja luotettavaksi kumppaniksi, mutta sen strateginen merkitys ei kaikilta osin näyttäytynyt vahvana etenkin suurten asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus osoitti myös kehittämistarpeita muun muassa tuotteiden asiakaskohtaisessa sopivuudessa, viestinnän selkeydessä ja tutkimuksen toteutusajankohdan suunnittelussa. GT Musiikkiluvat Oy:llä nähtiin olevan potentiaalia vahvistaa asemaansa strategisena kumppanina asiakkaan arvonmuodostusketjussa erityisesti kehittämällä tuotelupaustaan, asiakasymmärrystään ja liiketoimintavaikutusten näkyväksi tekemistä.
Työn tietoperusta pohjautui asiakasarvon muodostumista, B2B-yrityskumppanuuksia ja liiketoimintaa sekä asiakaskokemuksen johtamista käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena keväällä 2025. Aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella, johon vastasi viisi toimeksiantajayrityksen yritysasiakasta. Kysely sisälsi Likert-asteikkoisia väittämiä, avoimia kysymyksiä ja monivalintatehtäviä. Aineisto analysoitiin ensisijaisesti kuvailevin tilastollisin menetelmin sekä Spearmanin korrelaatioanalyysin avulla.
Tulosten perusteella asiakaskokemukseen ja vastuullisuuteen liittyvät arvot korostuivat erityisesti suurissa organisaatioissa, kun taas pienemmät yritykset kokivat GT Musiikkiluvat Oy:n tuottavan enemmän konkreettista lisäarvoa operatiivisella tasolla. Yritys arvioitiin erittäin asiantuntevaksi ja luotettavaksi kumppaniksi, mutta sen strateginen merkitys ei kaikilta osin näyttäytynyt vahvana etenkin suurten asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus osoitti myös kehittämistarpeita muun muassa tuotteiden asiakaskohtaisessa sopivuudessa, viestinnän selkeydessä ja tutkimuksen toteutusajankohdan suunnittelussa. GT Musiikkiluvat Oy:llä nähtiin olevan potentiaalia vahvistaa asemaansa strategisena kumppanina asiakkaan arvonmuodostusketjussa erityisesti kehittämällä tuotelupaustaan, asiakasymmärrystään ja liiketoimintavaikutusten näkyväksi tekemistä.