Instagram-tilin kasvattaminen nollasta monetisoivaksi
Ranta, Annika (2025)
Ranta, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214912
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhä useamman Instagram-käyttäjän pyrkimyksenä on tilinsä jatkuva kasvattaminen ja monetisoimiseen pyrkiminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi sisällöntuottajan työtä eri teemojen kautta ja analysoida työssä kehittymistä. Tarkoituksena on kasvattaa Instagram-tiliä ja tehdä siitä monetisoiva lisätulonlähde. Päiväkirjatyyppisen opinnäytetyön seurantajakso on ajoitettu välille 3.2.–28.3.2025. Opinnäytetyön oppimisteemat on jaettu kahdeksalle seurantaviikolle. Ensimmäisten neljän viikon aikana perehdytään työn perustaan ja neljän viimeisen viikon aikana keskitytään Instagram-tilin monetisoimiseen. Työn ulkopuolelle on jätetty yrittäjyyteen liittyvät asiat, ja työntekemisen resurssit rajoitetaan ilmaisiin työkaluihin.
Ennen seurantajakson aloittamista käydään läpi Instagram-sisällöntuottajan työvaiheet, sidosryhmät ja vuorovaikutustilanteet. Sisällöntuottajan työvaiheisiin kuuluu muun muassa luova ideointi, kuvaaminen ja editointi. Opinnäytetyön kirjoittaja toimii sisällöntuottamisen yksityisyrittäjänä. Ulkoiset sidosryhmät muodostuvat muun muassa Instagram-tilin seuraajista ja muista sisällöntuottajista. Vuorovaikutustilanteita sisällöntuottaja kohtaa sekä internetissä että sen ulkopuolella. Internetissä vuorovaikutus perustuu Instagramissa jaettuihin reaktioihin seuraajien ja sisällöntuottajien välillä sekä esimerkiksi sähköpostiviesteihin. Internetin ulkopuolinen vuorovaikutus tapahtuu oikeassa elämässä oikeiden ihmisten kanssa.
Seurantajakso aloitetaan sosiaalisen median strategian luomisella ja kohderyhmän määrittelemisellä. Tämän jälkeen tutustutaan Instagram-algoritmin ja -analytiikan hyödyntämiseen. Sitten lisätään sisällöntuotantoon tarinankerronta ja perehdytään hakukoneoptimointiin avainsanojen kautta. Tietoperustan täydentämiseksi pohditaan syitä seuraajien menettämiseen ja etsitään keinoja seuraajien sitouttamiseen. Lopuksi tutustutaan eri monetisointistrategioiden toimintaan ja valitaan niistä sopivimmat. Seurantajakson lopuksi pyritään Instagram-tilin monetisoimiseen. Tämä toteutetaan kumppanuusmarkkinoinnin, brändiyhteistyön ja digitaalisten tuotteiden myynnin kautta.
Pohdinnassa todetaan, että monetisointi kumppanuusmarkkinoinnin ja brändiyhteistöiden avulla on vaikea toteuttaa vastuullisesti. Kirjoittaja kokee kuitenkin kehittyneensä merkittävästi opinnäytetyön seurantajakson aikana sisällöntuottajan ammatissa. Tämän opinnäytetyön innoittamana kirjoittaja kokee voivansa hyödyntää syventynyttä asiantuntijuuttaan jatkossa sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tehtävissä.
Ennen seurantajakson aloittamista käydään läpi Instagram-sisällöntuottajan työvaiheet, sidosryhmät ja vuorovaikutustilanteet. Sisällöntuottajan työvaiheisiin kuuluu muun muassa luova ideointi, kuvaaminen ja editointi. Opinnäytetyön kirjoittaja toimii sisällöntuottamisen yksityisyrittäjänä. Ulkoiset sidosryhmät muodostuvat muun muassa Instagram-tilin seuraajista ja muista sisällöntuottajista. Vuorovaikutustilanteita sisällöntuottaja kohtaa sekä internetissä että sen ulkopuolella. Internetissä vuorovaikutus perustuu Instagramissa jaettuihin reaktioihin seuraajien ja sisällöntuottajien välillä sekä esimerkiksi sähköpostiviesteihin. Internetin ulkopuolinen vuorovaikutus tapahtuu oikeassa elämässä oikeiden ihmisten kanssa.
Seurantajakso aloitetaan sosiaalisen median strategian luomisella ja kohderyhmän määrittelemisellä. Tämän jälkeen tutustutaan Instagram-algoritmin ja -analytiikan hyödyntämiseen. Sitten lisätään sisällöntuotantoon tarinankerronta ja perehdytään hakukoneoptimointiin avainsanojen kautta. Tietoperustan täydentämiseksi pohditaan syitä seuraajien menettämiseen ja etsitään keinoja seuraajien sitouttamiseen. Lopuksi tutustutaan eri monetisointistrategioiden toimintaan ja valitaan niistä sopivimmat. Seurantajakson lopuksi pyritään Instagram-tilin monetisoimiseen. Tämä toteutetaan kumppanuusmarkkinoinnin, brändiyhteistyön ja digitaalisten tuotteiden myynnin kautta.
Pohdinnassa todetaan, että monetisointi kumppanuusmarkkinoinnin ja brändiyhteistöiden avulla on vaikea toteuttaa vastuullisesti. Kirjoittaja kokee kuitenkin kehittyneensä merkittävästi opinnäytetyön seurantajakson aikana sisällöntuottajan ammatissa. Tämän opinnäytetyön innoittamana kirjoittaja kokee voivansa hyödyntää syventynyttä asiantuntijuuttaan jatkossa sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tehtävissä.