Yksin vai yhdessä - onko Z-sukupolvi kiinnostunut ohjatusta ryhmämatkailusta?
Gowda, Karoliina (2025)
Gowda, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko Z-sukupolven matkailijoilla kiinnostusta osallistua ohjatulle ryhmämatkalle. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, millaisia tekijöitä Z-sukupolven matkailijat arvostavat matkustaessaan ja millaiset ryhmämatkat ovat heille houkuttelevia. Tutkimuksen tietoperusta esittelee Z-sukupolven määritelmän lisäksi ryhmämatkojen määritelmän ja erilaisia matkakategorioita sekä olennaisia matkailun trendejä ja Suomen matkailun tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan oman mielenkiinnon perusteella.
Z-sukupolvi edustaa tärkeää asiakasryhmää matkailuyrityksille. Siksi on tärkeää tietää ja tutkia, millaiset matkailuun ja ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ovat tärkeitä tämän sukupolven edustajille. Z-sukupolven henkilöt ovat kasvaneet sosiaalisen median, älylaitteiden ja jatkuvasti kehittyvän teknologian ympäröimänä. Heille on tärkeää, että heidän arvomaailmansa tulee huomioiduksi kaikilla elämän osa-alueilla, kuten työelämässä, matkailussa ja heille tarjotuissa palveluissa. He arvostavat ympäristövastuullisuutta, sosiaalista kanssakäymistä vertaistensa kanssa
sekä autenttisuutta. Tämä opinnäytetyö antaa matkailuyrityksille syvempää ymmärrystä siitä, millaiset matkailutuotteet houkuttelevat tätä valveutunutta, nuorta asiakaskuntaa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2025. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimen kysymyksen, jossa vastaajat pääsivät kertomaan unelmiensa ryhmämatkan ominaisuuksia. Kyselylomake oli avoinna vastaajille 6.-12.5.2025 ja sitä jaettiin tuhannelle Haaga-Helian opiskelijalle sekä kirjoittajan omien verkostojen kautta. Kyselyyn saatiin 73 vastausta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Analyysin havainnollistamisessa hyödynnettiin Webropol-ohjelman raportointityökalua sekä Microsoft Office Excel-ohjelmistoa.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että Z-sukupolven henkilöillä on kohtalaista kiinnostusta ohjattuja ryhmämatkoja kohtaan. Matkustukseen liittyvissä asioissa he arvostavat etenkin matkojen edullisuutta, ainutlaatuisuutta, elämyksellisyyttä sekä merkityksellistä sisältöä. Heille kohdennetussa matkailumarkkinoinnissa tulee huomioida sosiaalisen median kanavien tehokas käyttö. Heille kohdennettujen ryhmämatkatuotteiden suunnittelussa tulee huomioida mahdollisuus yhteisöllisyyteen ja ryhmäläisten tutustumiseen, jännittävät aktiviteetit, luonto- ja kulttuurielämykset sekä mahdollisuus rentoutumiseen.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolvesta ei ole ainakaan vielä tulossa suurta asiakasryhmää ryhmämatkoja tuottaville matkanjärjestäjille, mutta heissä on siihen potentiaalia. Tämä haastaa perinteiset matkanjärjestäjät tuottamaan uudenlaista sisältöä palveluihinsa ja innovatiivisia markkinointikeinoja, joilla he tavoittavat tämän tärkeän asiakasryhmän.
Z-sukupolvi edustaa tärkeää asiakasryhmää matkailuyrityksille. Siksi on tärkeää tietää ja tutkia, millaiset matkailuun ja ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ovat tärkeitä tämän sukupolven edustajille. Z-sukupolven henkilöt ovat kasvaneet sosiaalisen median, älylaitteiden ja jatkuvasti kehittyvän teknologian ympäröimänä. Heille on tärkeää, että heidän arvomaailmansa tulee huomioiduksi kaikilla elämän osa-alueilla, kuten työelämässä, matkailussa ja heille tarjotuissa palveluissa. He arvostavat ympäristövastuullisuutta, sosiaalista kanssakäymistä vertaistensa kanssa
sekä autenttisuutta. Tämä opinnäytetyö antaa matkailuyrityksille syvempää ymmärrystä siitä, millaiset matkailutuotteet houkuttelevat tätä valveutunutta, nuorta asiakaskuntaa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2025. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimen kysymyksen, jossa vastaajat pääsivät kertomaan unelmiensa ryhmämatkan ominaisuuksia. Kyselylomake oli avoinna vastaajille 6.-12.5.2025 ja sitä jaettiin tuhannelle Haaga-Helian opiskelijalle sekä kirjoittajan omien verkostojen kautta. Kyselyyn saatiin 73 vastausta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Analyysin havainnollistamisessa hyödynnettiin Webropol-ohjelman raportointityökalua sekä Microsoft Office Excel-ohjelmistoa.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että Z-sukupolven henkilöillä on kohtalaista kiinnostusta ohjattuja ryhmämatkoja kohtaan. Matkustukseen liittyvissä asioissa he arvostavat etenkin matkojen edullisuutta, ainutlaatuisuutta, elämyksellisyyttä sekä merkityksellistä sisältöä. Heille kohdennetussa matkailumarkkinoinnissa tulee huomioida sosiaalisen median kanavien tehokas käyttö. Heille kohdennettujen ryhmämatkatuotteiden suunnittelussa tulee huomioida mahdollisuus yhteisöllisyyteen ja ryhmäläisten tutustumiseen, jännittävät aktiviteetit, luonto- ja kulttuurielämykset sekä mahdollisuus rentoutumiseen.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolvesta ei ole ainakaan vielä tulossa suurta asiakasryhmää ryhmämatkoja tuottaville matkanjärjestäjille, mutta heissä on siihen potentiaalia. Tämä haastaa perinteiset matkanjärjestäjät tuottamaan uudenlaista sisältöä palveluihinsa ja innovatiivisia markkinointikeinoja, joilla he tavoittavat tämän tärkeän asiakasryhmän.
