Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kasvustrategian luominen aloittavalle startup-yritykselle

Berg, Isabella (2025)

 
Avaa tiedosto
Berg_Isabella.pdf (3.656Mt)
Lataukset: 


Berg, Isabella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314977
Tiivistelmä
Aloittavien startup-yrityksien menestys perustuu olennaisesti niiden kykyyn kehittää ja toteuttaa tehokasta kasvustrategiaa. Kasvustrategia tarkoittaa päätason strategiaa, jolla tavoitellaan yritykselle kannattavaa kasvua. Strategia tarkoittaa sitä, miten haluttuun tavoitteeseen päästään. Startup-yrityksille ominainen kokeileva kehittäminen ja kasvuhakuisuus edellyttävät joustavia toimintatapoja strategian suunnitteluun ja toteutukseen. Tämän opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisältyy kasvustrategian, dropshipping-liiketoimintamallin ja startup-termin määrittely, sekä digitaalisen toimintaympäristö ja kokeilemalla kehittäminen osana startup-yrityksen toimintaa.

Opinnäytetyö muodostuu laadullisesta haastattelututkimuksesta, jossa hyödynnettiin teemahaastattelua empiirisen tutkimusaineiston hankintaan. Toisena aineistonhankintamenetelmänä käytettiin benchmarkingia. Työn tavoitteena oli tarjota näkökulmia aloittavien yrityksien kasvun suunnitteluun ja haasteiden tunnistamiseen, luoden konkreettisen kasvustrategian empiiriseen tutkimusaineistoon ja kirjallisuuteen pohjautuen.

Empiirisen aineiston pohjalta tehdyssä analyysissä korostuivat myynnin ja tuotteen merkitys, muutoshalukkuus, strategian aktiivinen päivittäminen, haaste vastata kysyntään oikea-aikaisesti ja verkostojen merkitys. Tulosten perusteella voitiin vahvistaa sitä käsitystä, että pienissä, kasvuhakuisissa ja kehityskykyisissä yrityksissä prosessit ovat usein iteratiivisia. Kun resursseja on vähän ja muutoksia tehdään nopeasti, ei yritykseen haluta luoda turhaa byrokratiaa päätösten monimutkaistamiseksi.

Opinnäytetyössä käsitellään teemoja, joiden pohjalta voidaan vastata tutkimuskysymyksiin. Kasvustrategiaa lähestyttiin Ansoffin kasvustrategiamatriisin ja Porterin viiden kilpailuvoiman sekä geneeristen strategioiden mallin kautta. Opinnäytetyössä esitellään myös erilaisia strategiatyökaluja ja niistä tarkemmin syvennytään SWOT-analyysiin ja tasapainotettuun tuloskorttiin.

Opinnäytetyön kohdeyrityksenä on aloittava startup-yritys, jonka liiketoimintamallina on dropshipping. Yritys myy t-paitoja verkkokaupan kautta Suomeen, ja muihin EU-maihin. Yrityksen tavoitteena on alkuun toimia kannattavasti, tavoitteenaan kasvaa laajemmaksi liiketoiminnaksi. Liikeideana on myydä tietyillä kuvioilla varustettuja, laadukkaita t-paitoja, joita myydään rajoitetuin erin. Opinnäytetyön konkreettisena lopputuotoksena valmistuneen tasapainotetun tuloskortin avulla kohdeyritys pystyy kehittämään toimintaansa ja seuraamaan kasvua talouden, sisäisten prosessien, asiakkaiden sekä oppimisen ja kasvun näkökulmista. Kasvustrategiaa edelsi strategiaprosessi, joka luotiin tuomaan selkeyttä strategian suunnitteluun.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste