Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöbrändäyksen merkitys urheilijan uralla

Laiho, Sara (2025)

Avaa tiedosto
Laiho_Sara.pdf (392.2Kt)
Lataukset: 


Laiho, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214752
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka suuri merkitys henkilöbrändäyksellä on urheilijan uralla. Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, sillä siinä hyödynnettiin teoriallisen tiedon tukena myös teemahaastatteluiden tuloksia. Teemahaastattelut pidettiin kolmelle fitnessurheilijalle videopuhelun muodossa. Haastatteluita varten tehtiin etukäteen kysymysrunko, joka johdatti keskusteluja.

Vahva henkilöbrändi voi olla urheilijoille todella hyödyllinen ominaisuus, sillä se mahdollistaa monia asioita. Esimerkiksi yhteistyökumppaneiden hankinta helpottuu sekä se auttaa erottumaan muista kilpailijoista. Vahva henkilöbrändi saattaa myös helpottaa urheilijaa siirtymään työelämään urheilu-uran jälkeen.

Opinnäytetyön teoriaosuus koostui henkilöbrändin määrittelystä, sen hyötyjen ja haittojen tutkimisesta sekä sukupuolieroista. Teoriassa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median kanaviin sekä niiden algoritmeihin. Lopussa on esitetty tietoa myös urheilijoiden sponsoriyhteistöistä.

Teemahaastatteluiden avulla teorian tueksi saatiin monipuolisesti uusia näkökulmia suoraan urheilijoilta. Haastatteluissa keskityttiin etenkin urheilijoiden omaan henkilöbrändiin, sosiaaliseen mediaan ja yhteistyömahdollisuuksiin. Etenkin yhteistyömahdollisuuksista saatiin uutta käytännön tietoa ja kokemuksia urheilijoilta, jotka olivat hyödyllisiä.

Haastatteluiden tulosten avulla voitiin tehdä havaintoja, jotka urheilijan tulisi ottaa huomioon, kun aloittaa esimerkiksi kaupallisia yhteistöitä. Myös sosiaalisen median näkyvyydestä ja sen haitoista tai hyödyistä saatiin erilaisia näkökulmia urheilijoilta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste