Markkinointiviestin määrittäminen pk-yritykselle
Juopperi, Tapio (2025)
Juopperi, Tapio
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää selkeä ja toimiva markkinointiviesti toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena oli selvittää, millaisia asioita yrityksen tulisi nostaa esille markkinoinnissaan, jotta se olisi asiakaslähtöistä ja tukisi liiketoiminnan tavoitteita. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä oli, millainen markkinointiviesti tukee kasvavan pk-yrityksen markkinoinnin vahvistamista. Apututkimuskysymyksenä oli, mitkä ovat yrityksen keskeiset asiat, joita korostaa markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä markkinointiviesti, jota yritys voi hyödyntää markkinointisisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakaskokemuksen, yrityksen arvojen ja markkinointiviestinnän merkitystä osana liiketoimintaa ja brändin rakentamista. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin puhelinhaastattelua ja Webropol-kyselyä. Haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen edustaja ja kaksi yrityksen sidosryhmään kuuluvaa yhteistyökumppania.
Haastatteluiden pohjalta analysoitiin yrityksen vahvuudet niin toimeksiantajan kuin yhteistyökumppaneiden näkökulmista. Keskeisiä esille nousevia asioita olivat asiakaslähtöisyys, laatu, luotettavuus, ammattitaito ja monipuolinen palveluntarjonta. Näiden asioiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin yhteenveto, kuinka näitä voi hyödyntää markkinoinnissa. Opinnäytetyön lopuksi analysoitiin, kuinka hyvin määritelty markkinointiviesti toteutuu käytännössä toimeksiantajan ja mainostoimiston kanssa yhteistyössä toteuttamassa mainoksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakaskokemuksen, yrityksen arvojen ja markkinointiviestinnän merkitystä osana liiketoimintaa ja brändin rakentamista. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin puhelinhaastattelua ja Webropol-kyselyä. Haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen edustaja ja kaksi yrityksen sidosryhmään kuuluvaa yhteistyökumppania.
Haastatteluiden pohjalta analysoitiin yrityksen vahvuudet niin toimeksiantajan kuin yhteistyökumppaneiden näkökulmista. Keskeisiä esille nousevia asioita olivat asiakaslähtöisyys, laatu, luotettavuus, ammattitaito ja monipuolinen palveluntarjonta. Näiden asioiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin yhteenveto, kuinka näitä voi hyödyntää markkinoinnissa. Opinnäytetyön lopuksi analysoitiin, kuinka hyvin määritelty markkinointiviesti toteutuu käytännössä toimeksiantajan ja mainostoimiston kanssa yhteistyössä toteuttamassa mainoksessa.