Mentoroinnin rooli sairaanhoitajien ammatillisessa osaamisessa ja kehittymisessä : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Hietala, Päivi; Röppänen, Kristiina (2025)
Hietala, Päivi
Röppänen, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koostaa tutkittua tietoa mentoroinnin hyödyntämisestä sairaanhoitajien ammatillisessa osaamisessa ja kehittymisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutta aineistoa mentorointikoulutuksen kehittämistyön pohjaksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Satakunnan hyvinvointialue, Osaamisen kehittämisen palvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston systemaattinen haku tehtiin Samk Finnan kautta, joka kokoaa aineistoa useista eri tietokannoista sekä täydentävä haku toteutettiin Google Scholarin kautta. Hakusanat ja mukaanottokriteerit oli määritelty etukäteen. Tutkimukseen hyväksyttyjen artikkeleiden tuli olla maksuttomia, vertaisarvioituja englannin – tai suomenkielisiä julkaisuja, joista saatavilla oli koko teksti. Julkaisuvuosi 2010–2025. Lopulliseen kirjallisuuskatsauksen analyysiin valikoitui yhteensä 11 artikkelia. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat ammatillisen osaamisen ja kehittymisen merkityksen aktoreille, mutta olevan myös vastavuoroista oppimista mentoreiden ja aktoreiden välillä. Mentoroinnin onnistumisen edellytyksenä ovat vastavuoroisuus, luottamus sekä avoin kommunikaatio. Mentoroinnin todettiin vahvistavan ammatillisuuden ja itsetunnon kehittymistä. Mentoroinnin haasteita ovat aikarajoitteet, jotka vaikeuttavat mentoroinnin toteuttamista. Roolien epäselvyys ja mentoreiden kokemattomuus vaikuttavat negatiivisesti mentoroinnin onnistumiseen. Mentoroinnin toteuttaminen edellyttää organisaatiolta tukea ja mahdollisuutta kouluttautumiseen sekä selkeää kuvausta siitä, mitä mentoroinnilta odotetaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta mentoroinnin olevan merkittävä tekijä ammatillisen osaamisen kehittymisessä ja vuorovaikutuksen syventämisessä. Mentoroinnilla on positiivinen vaikutus sairaanhoitajien itsetuntoon, ammatilliseen kasvuun ja työssä jaksamiseen. Mentoroinnin negatiiviset kokemukset voivat aiheuttaa stressiä. Organisaation tuki on tärkeää mentoroinnin onnistumiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston systemaattinen haku tehtiin Samk Finnan kautta, joka kokoaa aineistoa useista eri tietokannoista sekä täydentävä haku toteutettiin Google Scholarin kautta. Hakusanat ja mukaanottokriteerit oli määritelty etukäteen. Tutkimukseen hyväksyttyjen artikkeleiden tuli olla maksuttomia, vertaisarvioituja englannin – tai suomenkielisiä julkaisuja, joista saatavilla oli koko teksti. Julkaisuvuosi 2010–2025. Lopulliseen kirjallisuuskatsauksen analyysiin valikoitui yhteensä 11 artikkelia. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat ammatillisen osaamisen ja kehittymisen merkityksen aktoreille, mutta olevan myös vastavuoroista oppimista mentoreiden ja aktoreiden välillä. Mentoroinnin onnistumisen edellytyksenä ovat vastavuoroisuus, luottamus sekä avoin kommunikaatio. Mentoroinnin todettiin vahvistavan ammatillisuuden ja itsetunnon kehittymistä. Mentoroinnin haasteita ovat aikarajoitteet, jotka vaikeuttavat mentoroinnin toteuttamista. Roolien epäselvyys ja mentoreiden kokemattomuus vaikuttavat negatiivisesti mentoroinnin onnistumiseen. Mentoroinnin toteuttaminen edellyttää organisaatiolta tukea ja mahdollisuutta kouluttautumiseen sekä selkeää kuvausta siitä, mitä mentoroinnilta odotetaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta mentoroinnin olevan merkittävä tekijä ammatillisen osaamisen kehittymisessä ja vuorovaikutuksen syventämisessä. Mentoroinnilla on positiivinen vaikutus sairaanhoitajien itsetuntoon, ammatilliseen kasvuun ja työssä jaksamiseen. Mentoroinnin negatiiviset kokemukset voivat aiheuttaa stressiä. Organisaation tuki on tärkeää mentoroinnin onnistumiselle.
