Röntgenhoitajakoulutus Turun ammattikorkeakoulussa
Aaltonen, Saana; Arvola, Eveliina (2025)
Aaltonen, Saana
Arvola, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315025
Tiivistelmä
Röntgenhoitaja on laillistettu ammattihenkilö. Valmistuneella röntgenhoitajalla on edellytykset toimia itsenäisesti erilaisissa kuvaus- sekä hoitotilanteissa. Röntgenhoitajan rooli terveydenhuollossa on tärkeä, ja ammatin työskentelymahdollisuudet ovat kehittyneet viimeisen 25 vuoden aikana. Röntgenhoitajakoulutuksen taso on ammattikorkeakoulutus, ja kesto on kolme ja puoli vuotta. Koulutuksen laajuus on 210 opintopistettä. Harjoittelut muodostavat noin kolmasosan tutkinnosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alan vetovoimaa sekä tietoisuutta röntgenhoitajan ammatista. Lisäksi opinnäytetyöllä haluttiin kannustaa nuoria jatko-opiskeluun sekä työelämään. Tarkoituksena oli laatia esitys röntgenhoitajakoulutuksesta, ja suorittaa opintovierailuja, joissa esitys esiteltäisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena valmisteltiin PowerPoint-esitys röntgenhoitajakoulutuksesta toisen asteen opiskelijoille. Esitykseen sisältyi koulutukseen liittyvää rekvisiittaa, videoita sekä koulusta otettuja valokuvia. Teoriapohja esitykseen kerättiin suorittamalla tietokantahakuja ja etsimällä luotettavia lähteitä. Opinnäytetyöprosessissa edettiin lineaarisen mallin mukaan. A radiographer is a licensed professional. A graduate radiographer is qualified to work independently in various imaging and treatment situations. The role of a radiographer in healthcare is important, and the career opportunities in the field have developed over the past 25 years. The radiographer education level is higher vocational education, and its duration is three and a half years. The program consists of 210 ECTS credits. Internships make up about one-third of the degree.
The aim of the thesis was to increase the attractiveness and awareness of the radiographer profession. Additionally, the thesis aimed to encourage young people to continue their studies and enter the workforce. The goal was to create a presentation about radiographer education and conduct study visits where the presentation would be showcased.
The outcome of the thesis was the preparation of a PowerPoint presentation on radiographer education for upper secondary school students. The presentation included props related to the education, videos, and photos taken at the school. The theoretical basis for the presentation was gathered by conducting database searches and finding reliable sources. The thesis process followed a linear model.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alan vetovoimaa sekä tietoisuutta röntgenhoitajan ammatista. Lisäksi opinnäytetyöllä haluttiin kannustaa nuoria jatko-opiskeluun sekä työelämään. Tarkoituksena oli laatia esitys röntgenhoitajakoulutuksesta, ja suorittaa opintovierailuja, joissa esitys esiteltäisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena valmisteltiin PowerPoint-esitys röntgenhoitajakoulutuksesta toisen asteen opiskelijoille. Esitykseen sisältyi koulutukseen liittyvää rekvisiittaa, videoita sekä koulusta otettuja valokuvia. Teoriapohja esitykseen kerättiin suorittamalla tietokantahakuja ja etsimällä luotettavia lähteitä. Opinnäytetyöprosessissa edettiin lineaarisen mallin mukaan.
The aim of the thesis was to increase the attractiveness and awareness of the radiographer profession. Additionally, the thesis aimed to encourage young people to continue their studies and enter the workforce. The goal was to create a presentation about radiographer education and conduct study visits where the presentation would be showcased.
The outcome of the thesis was the preparation of a PowerPoint presentation on radiographer education for upper secondary school students. The presentation included props related to the education, videos, and photos taken at the school. The theoretical basis for the presentation was gathered by conducting database searches and finding reliable sources. The thesis process followed a linear model.