Digitaaliset palvelut ja etätoiminnat Pirkanmaan hyvinvointialueen lähitoreilla : Käsikirja työntekijöille
Sassi-Latva, Mari (2025)
Sassi-Latva, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214940
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen lähitorien kanssa. Aihe opinnäytetyölle tuli työelämän tarpeesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä lähitorien työntekijöiden käyttöön käsikirja digitaalisten palvelujen käytöstä palveluohjauksessa ja neuvonnassa. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista digitaalisten palvelujen ja teknologian käytössä. Käsikirjan tavoitteena oli myös toimia apuna uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa koottiin digitaalisissa ja etätoiminnoissa tarvittavat tiedot ja ohjeet eri tiedostoista ja verkkosivuilta yhteen sähköiseen tiedostoon, josta se on helposti löydettävissä ja päivitettävissä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus koottiin kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä DigiIn hankkeen ja Terveyden ja hyvinvointilaitoksen suosituksista. Teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaali- ja terveyspalveluiden muutosta digitaalisiin ja etäpalveluihin sekä uudenlaisen palvelukulttuurin vaatimuksia onnistuneen palvelutapahtuman syntymiselle.
Käsikirja tuotettiin Pirkanmaan hyvinvointialueen pohjalle ja sähköiselle alustalle sisältäen tilaajaorganisaation sisäisiltä verkkosivuilta koottuja tietosuojan alaisia tiedostoja ja linkityksiä. Työn tilaajan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti käsikirjaa ei ole lisätty opinnäyteraportin liitteisiin. Pääkohdat käsikirjaan kootuista digitaalisista palveluista ja etätoiminnoista sekä niihin kytkeytyvä teoreettinen tieto on kuvattu luvussa 4.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa koottiin digitaalisissa ja etätoiminnoissa tarvittavat tiedot ja ohjeet eri tiedostoista ja verkkosivuilta yhteen sähköiseen tiedostoon, josta se on helposti löydettävissä ja päivitettävissä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus koottiin kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä DigiIn hankkeen ja Terveyden ja hyvinvointilaitoksen suosituksista. Teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaali- ja terveyspalveluiden muutosta digitaalisiin ja etäpalveluihin sekä uudenlaisen palvelukulttuurin vaatimuksia onnistuneen palvelutapahtuman syntymiselle.
Käsikirja tuotettiin Pirkanmaan hyvinvointialueen pohjalle ja sähköiselle alustalle sisältäen tilaajaorganisaation sisäisiltä verkkosivuilta koottuja tietosuojan alaisia tiedostoja ja linkityksiä. Työn tilaajan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti käsikirjaa ei ole lisätty opinnäyteraportin liitteisiin. Pääkohdat käsikirjaan kootuista digitaalisista palveluista ja etätoiminnoista sekä niihin kytkeytyvä teoreettinen tieto on kuvattu luvussa 4.