Opas kauneudenhoitoalan yrityksen vastuulliseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa
Selenius, Isa (2025)
Selenius, Isa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315018
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa käytännönläheinen opas vastuullisesta markkinoinnista kauneudenhoitoalan aloitteleville yrittäjille. Opas auttaa tunnistamaan markkinoinnin eettisiä haasteita sosiaalisessa mediassa ja rakentamaan viestintää tavalla, joka tukee avoimuutta, luottamusta ja asiakaslähtöisyyttä.
Työn tietoperusta koostuu teemoista, jotka muodostavat kokonaiskuvan vastuullisen markkinoinnin, eettisyyden ja sosiaalisen median merkityksestä kauneudenhoitoalalla. Vastuullisen markkinoinnin perustana on, että se noudattaa lakia ja hyviä tapoja. Lisäksi sen tulee heijastaa ammatillista ja yhteiskunnallista vastuuta. Kauneudenhoitoalalla keskeiset markkinoinnin eettiset kysymykset liittyvät toiminnan läpinäkyvyyteen ja kuluttajien ulkonäköpaineiden käsittelyyn.
Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan lisätä näkyvyyttä, rakentaa brändiä ja vahvistaa asiakassuhteita vuorovaikutteisen sisällön kautta. Samalla siihen liittyy riskejä kuten harhaanjohtava mainonta, epärealististen kauneusstandardien ylläpito sekä algoritmien jatkuva muuttuminen. Vaikuttajamarkkinointi on myös merkittävä osa kauneudenhoitoalan mainontaa sosiaalisessa mediassa. Siksi työssä tarkastellaan sen vastuullisuutta esimerkiksi mainonnan toimivuuden ja tunnistettavuuden kannalta.
Työn konkreettinen tuotos on 22-sivuinen opas PDF-muodossa, joka tiivistää tärkeimmät eettiseen ja vastuulliseen markkinointiin liittyvät periaatteet kauneudenhoitoalan näkökulmasta. Opas tuotettiin Canva-verkkotyökalun avulla. Sen sisältö pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan. Sisältö on suunniteltu helppolukuiseksi ja visuaalisesti miellyttäväksi. Tavoitteena on, että opas toimii tukena yrityksen sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Opas löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Oppaan toimivuus ja luotettavuus testattiin yhdellä kohderyhmän edustajalla. Testauksessa keskityttiin erityisesti sisällön relevanttiuteen ja siihen, kuinka hyvin opas vastasi kohderyhmän tarpeita. Lisäksi tarkasteltiin oppaan asettelun ja kielen selkeyttä, jotta tieto olisi mahdollisimman helposti ymmärrettävissä. Saadun palautteen perusteella tehtiin tarvittavia korjauksia, joiden avulla opas muokkautui entistä käyttäjäystävällisemmäksi.
Työn tietoperusta koostuu teemoista, jotka muodostavat kokonaiskuvan vastuullisen markkinoinnin, eettisyyden ja sosiaalisen median merkityksestä kauneudenhoitoalalla. Vastuullisen markkinoinnin perustana on, että se noudattaa lakia ja hyviä tapoja. Lisäksi sen tulee heijastaa ammatillista ja yhteiskunnallista vastuuta. Kauneudenhoitoalalla keskeiset markkinoinnin eettiset kysymykset liittyvät toiminnan läpinäkyvyyteen ja kuluttajien ulkonäköpaineiden käsittelyyn.
Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan lisätä näkyvyyttä, rakentaa brändiä ja vahvistaa asiakassuhteita vuorovaikutteisen sisällön kautta. Samalla siihen liittyy riskejä kuten harhaanjohtava mainonta, epärealististen kauneusstandardien ylläpito sekä algoritmien jatkuva muuttuminen. Vaikuttajamarkkinointi on myös merkittävä osa kauneudenhoitoalan mainontaa sosiaalisessa mediassa. Siksi työssä tarkastellaan sen vastuullisuutta esimerkiksi mainonnan toimivuuden ja tunnistettavuuden kannalta.
Työn konkreettinen tuotos on 22-sivuinen opas PDF-muodossa, joka tiivistää tärkeimmät eettiseen ja vastuulliseen markkinointiin liittyvät periaatteet kauneudenhoitoalan näkökulmasta. Opas tuotettiin Canva-verkkotyökalun avulla. Sen sisältö pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan. Sisältö on suunniteltu helppolukuiseksi ja visuaalisesti miellyttäväksi. Tavoitteena on, että opas toimii tukena yrityksen sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Opas löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Oppaan toimivuus ja luotettavuus testattiin yhdellä kohderyhmän edustajalla. Testauksessa keskityttiin erityisesti sisällön relevanttiuteen ja siihen, kuinka hyvin opas vastasi kohderyhmän tarpeita. Lisäksi tarkasteltiin oppaan asettelun ja kielen selkeyttä, jotta tieto olisi mahdollisimman helposti ymmärrettävissä. Saadun palautteen perusteella tehtiin tarvittavia korjauksia, joiden avulla opas muokkautui entistä käyttäjäystävällisemmäksi.