Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa
Hiirikoski, Eevi (2025)
Hiirikoski, Eevi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314994
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten tekoälyä voidaan hyödyntää naamiais- ja juhlatarvikeliike Marakatti Oy:n markkinoinnin, ja tarkemmin ottaen markkinointiviestinnän kehittämisessä.
Tutkimusprosessiin kuului tekoälyn taustaan- sekä markkinointiin perehtyminen ja käytännön ohjeen laatiminen, joka kuvaa, miten Marakatti voi tehokkaasti hyödyntää tekoälyä markkinointiviestinnässään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, sekä tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua.
Tulokset osoittivat, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja markkinointistrategioiden parantamisessa, kuten sisällöntuotannon tehostamisessa, hakukoneoptimoinnissa ja asiakasvuorovaikutuksen henkilökohtaistamisessa.
Työn johtopäätökset osoittivat, että mm. kivijalkaliikkeet, joilla on verkkokauppa kuten Marakatti Oy, on omaksuttava tekoälyteknologiat pysyäkseen kilpailukykyisinä kehittyvässä digitaalisessa markkinapaikassa. Suosituksia annettiin parhaista käytännöistä tekoälypohjaisten markkinointiratkaisujen toteuttamiseksi, jotka on räätälöity yrityksen tarpeisiin ja olosuhteisiin.
Tutkimusprosessiin kuului tekoälyn taustaan- sekä markkinointiin perehtyminen ja käytännön ohjeen laatiminen, joka kuvaa, miten Marakatti voi tehokkaasti hyödyntää tekoälyä markkinointiviestinnässään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, sekä tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua.
Tulokset osoittivat, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja markkinointistrategioiden parantamisessa, kuten sisällöntuotannon tehostamisessa, hakukoneoptimoinnissa ja asiakasvuorovaikutuksen henkilökohtaistamisessa.
Työn johtopäätökset osoittivat, että mm. kivijalkaliikkeet, joilla on verkkokauppa kuten Marakatti Oy, on omaksuttava tekoälyteknologiat pysyäkseen kilpailukykyisinä kehittyvässä digitaalisessa markkinapaikassa. Suosituksia annettiin parhaista käytännöistä tekoälypohjaisten markkinointiratkaisujen toteuttamiseksi, jotka on räätälöity yrityksen tarpeisiin ja olosuhteisiin.