Scrum Masterin oppimispäiväkirja
Hietakangas, Jimi (2025)
Hietakangas, Jimi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315076
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä seurattiin Scrum Masterin projektityöskentelyä seitsemän viikon ajan. Seurantajakso oli 17.3.–2.5.2025 Turun ammattikorkeakoulun IT-projektitoimistossa theFIRMAssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata päivittäistä työskentelyä ja viikoittaista kehitystä Scrum Masterina.
Opinnäytetyön toteutusmuotona toimi päiväkirja, koska se on toimiva tapa tarkkailla ja reflektoida viikoittaisesti projektityöskentelyä, miten Scrum Masterin tulisi toimia erilaisissa tilanteissa ja haasteissa. Seurantajaksoilla kuvailtiin päivittäistä työskentelyä, ja viikoittaiset yhteenvedot reflektoivat viikon tavoitteiden toteutumista. Näiden lisäksi selvitettiin työssä käytettyjä teknologioita ja työprosesseja theFIRMAssa.
Oppimispäiväkirjan aikana Scrum Masterina työskentely avasi uusia näkökulmia projektinhallinnasta ja verkkosivuprojekteissa työskentely kehitti sekä ongelmanratkaisukykyjä että kommunikaatiota asiakkaan ja projektitiimin kanssa. Oppimispäiväkirja mahdollisti tuloksellisen oppimisprosessien seurannan ja kehityksen analysoinnin.
Opinnäytetyön toteutusmuotona toimi päiväkirja, koska se on toimiva tapa tarkkailla ja reflektoida viikoittaisesti projektityöskentelyä, miten Scrum Masterin tulisi toimia erilaisissa tilanteissa ja haasteissa. Seurantajaksoilla kuvailtiin päivittäistä työskentelyä, ja viikoittaiset yhteenvedot reflektoivat viikon tavoitteiden toteutumista. Näiden lisäksi selvitettiin työssä käytettyjä teknologioita ja työprosesseja theFIRMAssa.
Oppimispäiväkirjan aikana Scrum Masterina työskentely avasi uusia näkökulmia projektinhallinnasta ja verkkosivuprojekteissa työskentely kehitti sekä ongelmanratkaisukykyjä että kommunikaatiota asiakkaan ja projektitiimin kanssa. Oppimispäiväkirja mahdollisti tuloksellisen oppimisprosessien seurannan ja kehityksen analysoinnin.
