Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Motoristen taitojen vahvistaminen 7–13-cheerleadingia harrastavilla tytöillä- opas valmentajille

Erikkilä, Lotta; Herlevi, Enni (2025)

 
Avaa tiedosto
Erikkila_Herlevi.pdf (1.727Mt)
Valmentajien opas.pdf (4.038Mt)
Lataukset: 


Erikkilä, Lotta
Herlevi, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315102
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 7–13-vuotiaiden cheerleadingia harrastavien tyttöjen motorisia taitoja, motorista kehitystä sekä harjoitteluun vaikuttavia tekijöitä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas Jaguar Spirit Athletes ry:lle, joka tarjoaa keinoja valmentajille motoristen taitojen vahvistamiseksi. Jaguar Spirit Athletes ry:n valmentajien osaaminen perustuu usein omaan lajitaustaan, eikä heillä välttämättä ole muodollista valmentajakoulutusta. Seura koki haasteeksi sen, että harrasteryhmissä lasten ja nuorten motoristen taitojen taso vaihtelee merkittävästikin, mikä vaikeuttaa valmennuksen toteutusta. Tämä opas pyrkii tarjoamaan valmentajille työkaluja näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka lopputuloksena syntyi valmentajien käyttöön tarkoitettu opas. Oppaan sisältö perustuu teoreettiseen viitekehykseen, jossa käsitellään motoristen taitojen kehitystä, motorista oppimista, harjoittelua ja harjoitteluun vaikuttavia tekijöitä. Oppaaseen on koottu tiivisti tietoa cheerleadingissa vaadittavista fyysisistä ominaisuuksista sekä harjoitteita motoristen taitojen kehittämiseksi, ohjeineen ja kuvineen. Cheerleading on teknisesti vaativa laji, joka edellyttää riittäviä motorisia taitoja turvallisuuden ja lajissa kehittymisen kannalta. Lajissa korostuvat voima, kestävyys, nopeus, liikkuvuus, ketteryys ja kehonhallinta. Hyvin kehittyneet motoriset taidot tukevat lajitaitojen oppimista, fyysistä aktiivisuutta, kognitiivista kehitystä, terveyttä sekä ne auttavat ennaltaehkäisemään loukkaantumisia. Harjoitteluun vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa perinnölliset tekijät, kasvu, murrosikä sekä motivaatio.
 
This thesis examines the motor skills, motor development, and factors influencing training in 7–13- Years Old Girls participating in cheerleading. The purpose of this thesis was to create a guide for Jaguar Spirit Athletes association, which includes methods for coaches to strengthen motor skills. The competence of Jaguar Spirit Athletes association coaches is often based on their own background in the sport and may not necessarily have formal coaching education. The organization highlighted the challenge that cheerleading recreational groups often consist of children and young athletes with highly varying levels of motor skills, making coaching more difficult. This guide aims to provide coaches with tools to help with these challenges. The thesis was carried out as a product development process, resulting in a guide for coaches. The content of the guide is based on a theoretical framework that explores motor skill development and factors affecting training. The guide includes concise information on the physical attributes required in cheerleading, along with practical exercises, instructions, and illustrations for strengthening motor skills. Cheerleading is a technically demanding sport that requires sufficient motor skills for both safety and skill progression. It emphasizes balance, coordination, flexibility, agility, and strength. Well-developed motor skills support not only the learning of sport-specific skills but also physical activity, cognitive development, health, and injury prevention. Training is influenced by factors, such as genetics, growth, puberty, and motivation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste