Yrityksen käytännöt tutuiksi digitaalisilla perehdytysmateriaaleilla
Rahikka, Lotta (2025)
Rahikka, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perehdytysprosesseja yksityisellä turvallisuusalalla ja tarkoituksena oli luoda selkeät ja helposti käytettävät perehdytysmateriaalit toimeksiantajayritys AiCan Oy:lle. Työssä ratkaistiin käytännön ongelmaa: yrityksessä koettiin, että perehdytysmateriaaleja oli liikaa, ne olivat hajanaisia ja uudet työntekijät eivät jaksa tai ehdi tutustua niihin riittävästi. Tehtävänä oli selvittää, millainen digitaalinen perehdytyskokonaisuus tukee tehokkaasti uusien työntekijöiden oppimista ja on riittävän kiinnostava, jotta työntekijät käyvät ne läpi.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastattiin hyödyntämällä eri tutkimusmenetelmiä: kirjallisuuskatsausta, sisällönanalyysiä, osallistuvaa havainnointia, sekä laadullista kyselytutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin palautekyselynä, johon vastasi 8 henkilöä. Palautetta hyödynnettiin materiaalien viimeistelyä varten. Uusien materiaalien luomiseen hyödynnettiin myös yritykseltä ennestään löytyviä perehdytysmateriaaleja. Tekoälyä käytettiin ideoimiseen ja kielenhuoltoon. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin perehdyttämisen merkitystä, oppimista tukevia menetelmiä, sekä digitaalisen perehdytyksen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen, kuusi sivuinen perehdytyspaketti, joka on jäsennelty työntekijän näkökulmasta loogiseen aikajärjestykseen. Perehdytyspakettiin kuuluu myös kaksi videota. Perehdytysmateriaalit sisältävät työskentelyn kannalta keskeiset tiedot selkeästi esitettynä ja mahdollistaa syventymisen aihealueisiin videoiden ja linkkien kautta. Paketti vastaa toimeksiantajan tarpeeseen tekemällä perehtymisestä helpompaa ja sujuvampaa uusille työntekijöille. Uudet materiaalit helpottavat etenkin kesäaikaan, jolloin työntekijämäärät ovat suuria, ja helpottavat toki myös vakituisiin kohteisiin työllistyvien perehdytystä. Perehdytysmateriaalit löytyvät soveltuvin osin liitteistä (liite 1).
Työn jatkokehitysideat painottuvat pidemmän aikavälin tavoitteisiin perehdytyksen kannalta, kuten perehdytysmateriaalien jatkuvaan kehittämiseen ja ylläpitämiseen saadun palautteen perusteella. Yhtenä jatkokehityskohteena tuotiin esille myös mahdollisuudet pelillisyyden ja mentoroinnin lisäämiseen yrityksen perehdytysprosesseissa. Laajempana jatkotutkimuskohteena esille nostettiin laajempaa syventymistä tapahtuma- ja turvallisuusalan perehdyttämiskäytäntöihin. Lisäksi esille nostettiin perehtyjän roolin tutkimista ja mahdollisuuksia yksilöllisempään perehdytykseen myös suuria työntekijämääriä työllistävissä yrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastattiin hyödyntämällä eri tutkimusmenetelmiä: kirjallisuuskatsausta, sisällönanalyysiä, osallistuvaa havainnointia, sekä laadullista kyselytutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin palautekyselynä, johon vastasi 8 henkilöä. Palautetta hyödynnettiin materiaalien viimeistelyä varten. Uusien materiaalien luomiseen hyödynnettiin myös yritykseltä ennestään löytyviä perehdytysmateriaaleja. Tekoälyä käytettiin ideoimiseen ja kielenhuoltoon. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin perehdyttämisen merkitystä, oppimista tukevia menetelmiä, sekä digitaalisen perehdytyksen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen, kuusi sivuinen perehdytyspaketti, joka on jäsennelty työntekijän näkökulmasta loogiseen aikajärjestykseen. Perehdytyspakettiin kuuluu myös kaksi videota. Perehdytysmateriaalit sisältävät työskentelyn kannalta keskeiset tiedot selkeästi esitettynä ja mahdollistaa syventymisen aihealueisiin videoiden ja linkkien kautta. Paketti vastaa toimeksiantajan tarpeeseen tekemällä perehtymisestä helpompaa ja sujuvampaa uusille työntekijöille. Uudet materiaalit helpottavat etenkin kesäaikaan, jolloin työntekijämäärät ovat suuria, ja helpottavat toki myös vakituisiin kohteisiin työllistyvien perehdytystä. Perehdytysmateriaalit löytyvät soveltuvin osin liitteistä (liite 1).
Työn jatkokehitysideat painottuvat pidemmän aikavälin tavoitteisiin perehdytyksen kannalta, kuten perehdytysmateriaalien jatkuvaan kehittämiseen ja ylläpitämiseen saadun palautteen perusteella. Yhtenä jatkokehityskohteena tuotiin esille myös mahdollisuudet pelillisyyden ja mentoroinnin lisäämiseen yrityksen perehdytysprosesseissa. Laajempana jatkotutkimuskohteena esille nostettiin laajempaa syventymistä tapahtuma- ja turvallisuusalan perehdyttämiskäytäntöihin. Lisäksi esille nostettiin perehtyjän roolin tutkimista ja mahdollisuuksia yksilöllisempään perehdytykseen myös suuria työntekijämääriä työllistävissä yrityksissä.