Yhteisen koulutuskokonaisuuden luominen rakennus- ja taideteollisuusalan perustutkintoihin
Ahonen, Tiina (2025)
Ahonen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315091
Tiivistelmä
Paikallisesti tarjottavat tutkinnonosat ovat ammatillisen koulutuksen valinnaisia osia, joiden avulla koulutuksen järjestäjät voivat vastata alueellisiin työelämän osaamistarpeisiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Ylä-Savon ammattiopistolle (YSAO) rakennus- ja taideteollisuusaloja palveleva yhteinen paikallinen tutkinnonosa: Huoneistojen remontointi ja kestävä rakentaminen, 15 osp. Uusi tutkinnonosa vastaa alueellisten työelämäkumppaneiden tarpeisiin, kuten kestävän rakentamisen ja uusien työmenetelmien käyttöönottoon. Tutkimus yhdistää kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin tietojohtamisen, jatkuvan oppimisen ja kestävän kehityksen roolia ammatillisessa koulutuksessa. Tapaustutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä ja työpajoja. Kyselyissä kartoitettiin opettajien ja ohjaajien näkemyksiä tiedonhankinnasta ja -jakamisesta. Työpajoissa suunniteltiin osallistavin ja strukturoiduin menetelmin tutkinnon osan sisältöä. Niissä käytetyt menetelmät, kuten aivoriihi ja ryhmäkeskustelut, tukivat yhteiskehittämistä, verkostoitumista ja osaamisen jakamista. Tulokset osoittivat, että rakennusalan tiedonhankinta perustuu pääosin digitaalisiin ja käytännönläheisiin lähteisiin. Suurimpina haasteina nousivat esiin ajanpuute, tiedon hajanaisuus ja verkostojen puute. Vastaajat toivat esiin tarpeen lisätä yhteistyötä alan tuote-esittelijöiden kanssa ja kehittää koulutuksia, joissa voidaan kokeilla uusia materiaaleja ja menetelmiä käytännössä. Yhteisen oppimisympäristön nähtiin tukevan tiedon jakamista opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kesken. Tietojohtaminen nousi esiin opetuksen laadun ja työelämälähtöisyyden keskeisenä tukena. Se mahdollistaa opettajien ammatillisen kehittymisen ja yksilöllisten oppimispolkujen tukemisen. Kestävä kehitys on olennainen osa ammatillista koulutusta ja integroitu tutkintojen perusteisiin. Sen edistämiseksi tarvitaan konkreettisia käytäntöjä, jatkuvaa koulutusta ja opettajien aktiivista roolia.