Yksilöllinen fanimatka Etelä-Koreaan — K-pop-matkapaketin suunnittelu palvelumuotoilun avulla
Lohiniva, Johanna (2025)
Lohiniva, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315180
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yksilöllisesti räätälöitävän K-pop-matkapaketin suunnittelua Etelä-Koreaan suomalaisille K-pop-faneille. Työn lähtökohtana oli yhdistää kirjoittajan oma harrastus ja kiinnostus K-popia kohtaan matkailualan opintoihin, ja samalla kehittää asiakaslähtöinen matkatuote hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä. Työ koostuu teoriaosuudesta, palvelumuotoiluprosessin esittelystä sekä valmiin matkakonseptin rakentamisesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan Etelä-Korean matkailua, K-popin merkitystä kulttuuri-ilmiönä, fanikulttuuria sekä matkapakettien rakennetta, markkinointia ja käytännön toteutukseen liittyviä tekijöitä.
Palvelumuotoilun vaiheita hyödynnettiin koko suunnitteluprosessin ajan, ja asiakaslähtöisyys oli keskeisessä roolissa. Kohderyhmän toiveita ja odotuksia kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka vastaukset ohjasivat matkapaketin sisältöä ja rakennetta. Tulosten pohjalta kehitettiin joustava matkakonsepti, jossa osallistuja voi itse valita matkansa keston ja aktiviteetit – esimerkiksi konserttivierailut, tanssi- ja ruokatyöpajat, fanikohteiden kierrokset tai omatoiminen tutustuminen Souliin. Lisäksi työn lopputulokseen sisältyy visuaaliset mainosmateriaalit, joita voidaan hyödyntää matkatoimiston markkinoinnissa ja tuotteistamisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin monipuolisia lähteitä, kuten matkailu- ja kulttuurialan kirjallisuutta, artikkeleita, verkkolähteitä ja raportteja. Lisäksi hyödynnettiin omaa kyselyaineistoa sekä benchmarkingia, jossa verrattiin olemassa olevia K-pop-matkoja ja niiden sisältöä. Työn tuloksena syntynyt malli osoittaa, että fanilähtöinen ja yksilöllisesti rakennettava matkailutuote voi vastata kohderyhmän tarpeisiin ja toimia kaupallisesti kiinnostavana vaihtoehtona matkailualalla.
Palvelumuotoilun vaiheita hyödynnettiin koko suunnitteluprosessin ajan, ja asiakaslähtöisyys oli keskeisessä roolissa. Kohderyhmän toiveita ja odotuksia kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka vastaukset ohjasivat matkapaketin sisältöä ja rakennetta. Tulosten pohjalta kehitettiin joustava matkakonsepti, jossa osallistuja voi itse valita matkansa keston ja aktiviteetit – esimerkiksi konserttivierailut, tanssi- ja ruokatyöpajat, fanikohteiden kierrokset tai omatoiminen tutustuminen Souliin. Lisäksi työn lopputulokseen sisältyy visuaaliset mainosmateriaalit, joita voidaan hyödyntää matkatoimiston markkinoinnissa ja tuotteistamisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin monipuolisia lähteitä, kuten matkailu- ja kulttuurialan kirjallisuutta, artikkeleita, verkkolähteitä ja raportteja. Lisäksi hyödynnettiin omaa kyselyaineistoa sekä benchmarkingia, jossa verrattiin olemassa olevia K-pop-matkoja ja niiden sisältöä. Työn tuloksena syntynyt malli osoittaa, että fanilähtöinen ja yksilöllisesti rakennettava matkailutuote voi vastata kohderyhmän tarpeisiin ja toimia kaupallisesti kiinnostavana vaihtoehtona matkailualalla.