Joukkoliikenteen kulkutiedon hyödyntäminen Vantaan katuverkon kehittämiseen
Juhola, Miikka (2025)
Juhola, Miikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko Helsingin seudun joukkoliikenteessä olevien kulkuneuvojen tuottamaa ajoneuvotapahtumatietoa mahdollista hyödyntää katuverkon kehittämiseen. Työn taustalla vaikutti Vantaan joukkoliikenteen toimenpideohjelma, jossa etsittiin infrakohteita perusparannettavaksi. Ohjelmassa seurattiin ajonopeuksien keskiarvoa, vertailtiin liikennöintiajan vaikutusta ja tutkittiin niin ajoaikojen kuin -nopeuksienkin keskihajontaa.
Tämä opinnäytetyö haarautui joukkoliikenteen toimenpideohjelmasta. Vantaan kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan Kadut ja puistot -palvelualueen suunnitteluyksikön liikennejärjestelmäosasto antoi selvitettäväksi, miten ja minkälaisilla kriteereillä kulkutietoa olisi jatkossa kerättävä, jotta saataisiin riittävästi hyvälaatuista analysoitavaa paikka- ja tilastotietoa Vantaan kaupungin omaan käyttöön. Havaintoja oli myös tarkoitus esittää kuvaavin taulukoin ja karttaesityksin. Dataa kerättiin viideltä linjalta noin viikon ajalta, ja nauhoituksen jälkeen yhtenäisyydestä varmistuttiin pistokokein HSL:n Reittilokista. Analyysin tueksi data linkitettiin Vantaan kaupungin ja HSL:n olemassa olevaan paikkatietoon.
Työn aikana datan nauhoittamiseen ja hyödyntämiseen määriteltiin kehys. Nauhoitettua dataa voitaisiin jatkossa hyödyntää liikennesuunnittelun tukena joukkoliikenteen luotettavuuden parantamiseen, ajoaikojen nopeuttamiseen, ajoaikahajonnan pienentämiseen sekä liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tuloksia voitaisiin myös hyödyntää ennen ja jälkeen -tyyppisissä vertailuissa tai tehtyjen muutosten vaikutusten seurannassa. Työn ohessa saatiin myös tapausesimerkki datankeruusta Korsossa, jonne nopeusrajoitusmuutoksia oli tulossa voimaan vuoden 2025 kesällä.
Työn tuloksena syntyi joukkoliikenteen kulkutiedon keruu- ja analysointityökalut Vantaan kaupungin liikennesuunnitteluun. Tulokset tallennettiin esitetylle tietoalustalle ja koottiin liikennejärjestelmäosastolle räätälöityyn Power BI -raporttipohjaan, josta pyrittiin tekemään helppokäyttöinen, mutta syvällisen analyysin mahdollistava. Raportista voitiin etsiä parannuskohteita tunnistamalla joukkoliikenteen ajo- ja pysäkilläoloajan vaihteluita ja linja-ajon keskinopeuksia. Valmis raportti julkaistiin kaupungin sisäisissä tiedonjakokanavissa.
Tämä opinnäytetyö haarautui joukkoliikenteen toimenpideohjelmasta. Vantaan kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan Kadut ja puistot -palvelualueen suunnitteluyksikön liikennejärjestelmäosasto antoi selvitettäväksi, miten ja minkälaisilla kriteereillä kulkutietoa olisi jatkossa kerättävä, jotta saataisiin riittävästi hyvälaatuista analysoitavaa paikka- ja tilastotietoa Vantaan kaupungin omaan käyttöön. Havaintoja oli myös tarkoitus esittää kuvaavin taulukoin ja karttaesityksin. Dataa kerättiin viideltä linjalta noin viikon ajalta, ja nauhoituksen jälkeen yhtenäisyydestä varmistuttiin pistokokein HSL:n Reittilokista. Analyysin tueksi data linkitettiin Vantaan kaupungin ja HSL:n olemassa olevaan paikkatietoon.
Työn aikana datan nauhoittamiseen ja hyödyntämiseen määriteltiin kehys. Nauhoitettua dataa voitaisiin jatkossa hyödyntää liikennesuunnittelun tukena joukkoliikenteen luotettavuuden parantamiseen, ajoaikojen nopeuttamiseen, ajoaikahajonnan pienentämiseen sekä liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tuloksia voitaisiin myös hyödyntää ennen ja jälkeen -tyyppisissä vertailuissa tai tehtyjen muutosten vaikutusten seurannassa. Työn ohessa saatiin myös tapausesimerkki datankeruusta Korsossa, jonne nopeusrajoitusmuutoksia oli tulossa voimaan vuoden 2025 kesällä.
Työn tuloksena syntyi joukkoliikenteen kulkutiedon keruu- ja analysointityökalut Vantaan kaupungin liikennesuunnitteluun. Tulokset tallennettiin esitetylle tietoalustalle ja koottiin liikennejärjestelmäosastolle räätälöityyn Power BI -raporttipohjaan, josta pyrittiin tekemään helppokäyttöinen, mutta syvällisen analyysin mahdollistava. Raportista voitiin etsiä parannuskohteita tunnistamalla joukkoliikenteen ajo- ja pysäkilläoloajan vaihteluita ja linja-ajon keskinopeuksia. Valmis raportti julkaistiin kaupungin sisäisissä tiedonjakokanavissa.