Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pienimuotoisen 3D-pelin kehitys Unity-pelimoottorilla

Mikkonen, Katri (2025)

 
Avaa tiedosto
Mikkonen_Katri.pdf (1.165Mt)
Lataukset: 


Mikkonen, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelikehityksen prosesseja ja luoda pienimuotoinen 3D-peli käyttäen Unity-pelimoottoria. Tavoitteena oli kuvata pelikehityksen prosesseja yleisellä tasolla henkilöille, joilla ei ole kokemusta pelikehityksestä. Raportissa tutkittiin pelialan historiaa nykypäivään ja tutkittiin Unity-pelimoottoria. Lisäksi tutkittiin pelikehityksen eri vaiheita, jonka perusteella rakennettiin toimiva yksinkertainen 3D-peli, jonka painopiste on animaatioissa.

Tietoperustana opinnäytetyölle toimivat Unityn oma dokumentaatio ja oppimisalusta, sekä erilaisten verkkosivustojen artikkelit ja blogikirjoitukset. Toiminnallisessa osassa kuvaillaan pelinkehitysprosessi suunnittelusta pelin kääntämiseen valmiiksi tuotteeksi mukaillen pelikehityksen prosesseja. Lisäksi kuvaillaan tarkemmin animaatioiden toteutusta ja käyttöä. Projektin keskeisistä tavoitteista saavutettiin animaatioiden dynaaminen yhdistäminen pelitilanteisiin.

Opinnäytetyön lopussa pohditaan tavoitteiden täyttymistä ja reflektoidaan omaa kehittymistä peliohjelmoijana. Lopuksi voidaan sanoa, että pelikehitysprosessi osoittautui monivaiheiseksi ja aikaa vieväksi, sillä se vaatii samanaikaisesti teknistä osaamista, ongelmanratkaisukykyä ja jatkuvaa testaamista. Onnistumisen kannalta keskeistä on oma motivaatio ja halu kehittyä peliohjelmoinnin parissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste