Pienimuotoisen 3D-pelin kehitys Unity-pelimoottorilla
Mikkonen, Katri (2025)
Mikkonen, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelikehityksen prosesseja ja luoda pienimuotoinen 3D-peli käyttäen Unity-pelimoottoria. Tavoitteena oli kuvata pelikehityksen prosesseja yleisellä tasolla henkilöille, joilla ei ole kokemusta pelikehityksestä. Raportissa tutkittiin pelialan historiaa nykypäivään ja tutkittiin Unity-pelimoottoria. Lisäksi tutkittiin pelikehityksen eri vaiheita, jonka perusteella rakennettiin toimiva yksinkertainen 3D-peli, jonka painopiste on animaatioissa.
Tietoperustana opinnäytetyölle toimivat Unityn oma dokumentaatio ja oppimisalusta, sekä erilaisten verkkosivustojen artikkelit ja blogikirjoitukset. Toiminnallisessa osassa kuvaillaan pelinkehitysprosessi suunnittelusta pelin kääntämiseen valmiiksi tuotteeksi mukaillen pelikehityksen prosesseja. Lisäksi kuvaillaan tarkemmin animaatioiden toteutusta ja käyttöä. Projektin keskeisistä tavoitteista saavutettiin animaatioiden dynaaminen yhdistäminen pelitilanteisiin.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan tavoitteiden täyttymistä ja reflektoidaan omaa kehittymistä peliohjelmoijana. Lopuksi voidaan sanoa, että pelikehitysprosessi osoittautui monivaiheiseksi ja aikaa vieväksi, sillä se vaatii samanaikaisesti teknistä osaamista, ongelmanratkaisukykyä ja jatkuvaa testaamista. Onnistumisen kannalta keskeistä on oma motivaatio ja halu kehittyä peliohjelmoinnin parissa.
Tietoperustana opinnäytetyölle toimivat Unityn oma dokumentaatio ja oppimisalusta, sekä erilaisten verkkosivustojen artikkelit ja blogikirjoitukset. Toiminnallisessa osassa kuvaillaan pelinkehitysprosessi suunnittelusta pelin kääntämiseen valmiiksi tuotteeksi mukaillen pelikehityksen prosesseja. Lisäksi kuvaillaan tarkemmin animaatioiden toteutusta ja käyttöä. Projektin keskeisistä tavoitteista saavutettiin animaatioiden dynaaminen yhdistäminen pelitilanteisiin.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan tavoitteiden täyttymistä ja reflektoidaan omaa kehittymistä peliohjelmoijana. Lopuksi voidaan sanoa, että pelikehitysprosessi osoittautui monivaiheiseksi ja aikaa vieväksi, sillä se vaatii samanaikaisesti teknistä osaamista, ongelmanratkaisukykyä ja jatkuvaa testaamista. Onnistumisen kannalta keskeistä on oma motivaatio ja halu kehittyä peliohjelmoinnin parissa.