Lasten ja nuorten urheiluvalmennus ja harjoittelumotivaation ylläpitäminen lapsuusvaiheesta valintavaiheeseen
Tähtinen, Aino (2025)
Tähtinen, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315272
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin harjoittelumotivaation ylläpitämistä lapsuusvaiheesta valintavaiheeseen joukkuevoimistelun näkökulmasta. Keskiössä olivat urheilun laatutekijät, jotka mahdollistavat pitkän uran turvallisessa ympäristössä. Teemoina korostuivat valmentajan rooli, fyysisten ja taito-ominaisuuksien harjoittaminen sekä motivaation ylläpitäminen. Työssä hyödynnettiin kausi- ja vuosisuunnitelmia, palautekyselyitä, toimintalinjoja sekä liikuntamäärien tarkastelua. Tuotokset syntyivät lapsuus- ja valintavaiheen välisenä aikana.
Valmentajan rooli lasten ja nuorten urheilussa on merkittävä. Opinnäytetyössä pohdittiin valmentajan roolia ja arvoja urheilijalähtöisyyden ja pitkäjänteisen kehityksen näkökulmasta, hyödyntäen Suomalaisen valmennusosaamisen mallia. Mallissa korostetaan urheilijalähtöisyyden merkitystä harjoitteluympäristössä. Päätökset tehtiin valmennusfilosofiaan peilaten, yhteistyössä voimistelijoiden kanssa. Vuosien saatossa luotiin yhteisiä toimintalinjoja urheilijalähtöisyyden tukemiseksi.
Lasten ja nuorten urheilun laatutekijöitä ovat innostus, ilo ja turvallinen harjoitusympäristö, jossa tuetaan yksilön kehitystä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasten voimistelun linjausten vaikutusta omaan valmennukseen. Kokonaisliikuntamäärä nähtiin yhtenä tärkeänä tekijänä. Sitä tarkasteltiin siitä näkökulmasta, miten olisi mahdollista lisätä vapaa-ajan liikuntaa. Toiminnan tavoitteena oli luottamuksellinen vuorovaikutus, joka tukee fyysistä ja psyykkistä kehitystä. Tähän pyrittiin kannustavalla ilmapiirillä, avoimella vuorovaikutuksella ja molemminpuolisella palautteella. Palautekyselyt ja toiminnan analysointi tukivat tätä prosessia.
Harjoitusten suunnittelu varmistaa tehokkaan toiminnan ja on keskeisessä roolissa valmentajan työssä. Osallisuus suunnittelussa ja vastuunkannossa on tärkeää. Myös vuorovaikutus valmentajien ja voimistelijoiden välillä vaikuttaa siihen, kuinka onnistuneesti suunnitelmat tukevat urheilijoiden tavoitteita. Vuosi- ja kausisuunnitelmat jäsensivät harjoittelua ja kilpailuja, ja niiden avulla seurattiin harjoittelun ja kuormituksen suhdetta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin näiden suunnitelmien käyttöä työkaluina valmennus prosessissa.
Motivaatio on keskeinen tekijä lasten ja nuorten urheilussa, ja valmentajan rooli on merkittävä etenkin sisäisen motivaation tukemisessa. Onnistumisen kokemukset ja positiiviset kokemukset liikunnasta ovat tärkeitä motivaation ylläpitämisessä. Motivaation tarkastelussa hyödynnettiin itsemääräämisteoriaa ja motivaatiokyselyä. Tavoitteena oli ymmärtää motivaatiotekijöitä siirryttäessä lapsuusvaiheesta valintavaiheeseen.
Valmentajan rooli lasten ja nuorten urheilussa on merkittävä. Opinnäytetyössä pohdittiin valmentajan roolia ja arvoja urheilijalähtöisyyden ja pitkäjänteisen kehityksen näkökulmasta, hyödyntäen Suomalaisen valmennusosaamisen mallia. Mallissa korostetaan urheilijalähtöisyyden merkitystä harjoitteluympäristössä. Päätökset tehtiin valmennusfilosofiaan peilaten, yhteistyössä voimistelijoiden kanssa. Vuosien saatossa luotiin yhteisiä toimintalinjoja urheilijalähtöisyyden tukemiseksi.
Lasten ja nuorten urheilun laatutekijöitä ovat innostus, ilo ja turvallinen harjoitusympäristö, jossa tuetaan yksilön kehitystä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasten voimistelun linjausten vaikutusta omaan valmennukseen. Kokonaisliikuntamäärä nähtiin yhtenä tärkeänä tekijänä. Sitä tarkasteltiin siitä näkökulmasta, miten olisi mahdollista lisätä vapaa-ajan liikuntaa. Toiminnan tavoitteena oli luottamuksellinen vuorovaikutus, joka tukee fyysistä ja psyykkistä kehitystä. Tähän pyrittiin kannustavalla ilmapiirillä, avoimella vuorovaikutuksella ja molemminpuolisella palautteella. Palautekyselyt ja toiminnan analysointi tukivat tätä prosessia.
Harjoitusten suunnittelu varmistaa tehokkaan toiminnan ja on keskeisessä roolissa valmentajan työssä. Osallisuus suunnittelussa ja vastuunkannossa on tärkeää. Myös vuorovaikutus valmentajien ja voimistelijoiden välillä vaikuttaa siihen, kuinka onnistuneesti suunnitelmat tukevat urheilijoiden tavoitteita. Vuosi- ja kausisuunnitelmat jäsensivät harjoittelua ja kilpailuja, ja niiden avulla seurattiin harjoittelun ja kuormituksen suhdetta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin näiden suunnitelmien käyttöä työkaluina valmennus prosessissa.
Motivaatio on keskeinen tekijä lasten ja nuorten urheilussa, ja valmentajan rooli on merkittävä etenkin sisäisen motivaation tukemisessa. Onnistumisen kokemukset ja positiiviset kokemukset liikunnasta ovat tärkeitä motivaation ylläpitämisessä. Motivaation tarkastelussa hyödynnettiin itsemääräämisteoriaa ja motivaatiokyselyä. Tavoitteena oli ymmärtää motivaatiotekijöitä siirryttäessä lapsuusvaiheesta valintavaiheeseen.