Suomalaisten vapaa-ajan matkailijoiden kiinnostus Turkkia kohtaan matkakohteena
Heino, Melisa (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315298
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa suomalaisten vapaa-ajan matkailijoiden kiinnostusta matkustaa Turkkiin. Suomalaiset vapaa-ajan matkailijat ovat vapaa-ajallaan matkustavia, kansallisuudeltaan suomalaisia henkilöitä.
Aihe on ajankohtainen ja opinnäytetyön tutkimuksen avulla saatiin sekä Suomen matkailualalle lisää tietoisuutta Turkista matkakohteena että optimointisuosituksia Turkin matkailualalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turkin kulttuuri- ja matkailutoimistolle. Kyselytutkimuksen arvonnan lentoliput jaettiin yhteistyössä Turkish Airlinesin kanssa.
Työn tavoitteena oli selvittää, miksi Turkki kiinnostaa suomalaisia vapaa-ajan matkailijoita. Lisäksi haluttiin selvittää syitä sille, minkä takia kohderyhmä on tai ei ole kiinnostunut Turkkiin matkailusta ja mitkä ovat Turkin vetovoimatekijöitä matkakohteena. Matkailun vetovoimatekijät viittaavat asioihin, jotka vetävät matkailijoita puoleensa. Kohderyhmä rajattiin kansallisuudeltaan suomalaisiin, yli 16-vuotiaisiin vapaa-ajan matkailijoihin.
Tietoperustassa käsitellään aiemmin tutkittujen tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta Turkin vetovoimatekijöitä, joita ovat muun muassa kulttuuri, luonto ja maantieteellinen sijainti. Tietoperustassa käsitellään myös suomalaisten matkailua Turkkiin.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin lokakuussa 2024 projektisuunnitelmalla. Suunnittelun jälkeen aloitettiin tiedonhaku ja tietoperustan kirjoittaminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2025 Matkamessuilla GoTürkiyen osastolla 16.-19.1.2025. Työ tehtiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruuseen käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen vastasi 942 osallistujaa ja tutkimuksen kohderyhmään kuuluvia vastaajia oli yhteensä 889.
Analyysimenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä sekä ristiintaulukointia. Kvantitatiivisen tutkimusaineiston analysointiin käytettiin tilastollisia menetelmiä ja kvalitatiivisen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella rantalomat olivat mieleisin syy Turkkiin matkustamiselle. Muita merkittäviä syitä olivat paikallinen ruoka ja kulttuuri, historialliset nähtävyydet sekä hinta-laatusuhde. Turkkiin matkailun keskeisimmiksi haasteiksi nousivat liikaturismi, kalliit hinnat, yhteiskunnallinen tilanne, levottomuudet ja huoli turvallisuudesta.
Vuonna 2025 tutkimuksen mukaan Turkkiin matkailussa matkailijoille on tärkeää rahalle vastineen saaminen. Hinnalla voidaan ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä. Liikaturismi matkakohteessa on osalle vastaajista häiritsevä tekijä, joka voidaan kuitenkin nähdä positiivisena asiana Turkin matkailussa. Suuria matkailijamääriä keräävien matkakohteiden sijasta esiin kannattaisi tuoda vähemmän tunnettuja, mutta silti merkittäviä matkakohteita.
Aihe on ajankohtainen ja opinnäytetyön tutkimuksen avulla saatiin sekä Suomen matkailualalle lisää tietoisuutta Turkista matkakohteena että optimointisuosituksia Turkin matkailualalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turkin kulttuuri- ja matkailutoimistolle. Kyselytutkimuksen arvonnan lentoliput jaettiin yhteistyössä Turkish Airlinesin kanssa.
Työn tavoitteena oli selvittää, miksi Turkki kiinnostaa suomalaisia vapaa-ajan matkailijoita. Lisäksi haluttiin selvittää syitä sille, minkä takia kohderyhmä on tai ei ole kiinnostunut Turkkiin matkailusta ja mitkä ovat Turkin vetovoimatekijöitä matkakohteena. Matkailun vetovoimatekijät viittaavat asioihin, jotka vetävät matkailijoita puoleensa. Kohderyhmä rajattiin kansallisuudeltaan suomalaisiin, yli 16-vuotiaisiin vapaa-ajan matkailijoihin.
Tietoperustassa käsitellään aiemmin tutkittujen tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta Turkin vetovoimatekijöitä, joita ovat muun muassa kulttuuri, luonto ja maantieteellinen sijainti. Tietoperustassa käsitellään myös suomalaisten matkailua Turkkiin.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin lokakuussa 2024 projektisuunnitelmalla. Suunnittelun jälkeen aloitettiin tiedonhaku ja tietoperustan kirjoittaminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2025 Matkamessuilla GoTürkiyen osastolla 16.-19.1.2025. Työ tehtiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruuseen käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen vastasi 942 osallistujaa ja tutkimuksen kohderyhmään kuuluvia vastaajia oli yhteensä 889.
Analyysimenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä sekä ristiintaulukointia. Kvantitatiivisen tutkimusaineiston analysointiin käytettiin tilastollisia menetelmiä ja kvalitatiivisen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella rantalomat olivat mieleisin syy Turkkiin matkustamiselle. Muita merkittäviä syitä olivat paikallinen ruoka ja kulttuuri, historialliset nähtävyydet sekä hinta-laatusuhde. Turkkiin matkailun keskeisimmiksi haasteiksi nousivat liikaturismi, kalliit hinnat, yhteiskunnallinen tilanne, levottomuudet ja huoli turvallisuudesta.
Vuonna 2025 tutkimuksen mukaan Turkkiin matkailussa matkailijoille on tärkeää rahalle vastineen saaminen. Hinnalla voidaan ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä. Liikaturismi matkakohteessa on osalle vastaajista häiritsevä tekijä, joka voidaan kuitenkin nähdä positiivisena asiana Turkin matkailussa. Suuria matkailijamääriä keräävien matkakohteiden sijasta esiin kannattaisi tuoda vähemmän tunnettuja, mutta silti merkittäviä matkakohteita.