Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntireskontran yhdistäminen urheiluopistojen fuusiossa

Kavonius, Dan (2025)

 
Avaa tiedosto
Kavonius_Dan.pdf (490.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kavonius, Dan
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kahden aiemmin itsenäisesti toimineen urheiluopiston myyntireskontran yhdistäminen fuusiotilanteessa. Tutkimuksen keskiössä oli se, millä tavoin myyntireskontran prosessit voidaan yhdistää mahdollisimman sujuvasti niin, että ne tukevat organisaation taloudellista hallintaa, kassavirran sujuvuutta ja henkilöstön työskentelyä muutostilanteessa. Työssä tarkasteltiin yhdistymiseen liittyviä käytännön haasteita, kuten toimintatapojen erilaisuutta, työnjaon epäselvyyttä ja järjestelmien rinnakkaista käyttöä sekä selvitetään, miten näitä haasteita voidaan hallita ja ratkaista arjen työssä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui teemahaastattelusta sekä osallistuvasta havainnoinnista, jota opinnäytetyön tekijä toteutti toimiessaan toisen opiston taloushallinnon työntekijänä koko fuusioprosessin ajan. Havainnot kohdistuivat erityisesti myyntireskontran päivittäiseen käytännön toteutukseen ja työntekijöiden kokemuksiin fuusion eri vaiheissa. Työssä tunnistettiin useita keskeisiä teemoja, kuten perehdytyksen ja koulutuksen rooli, hiljaisen tiedon merkitys sekä tiimityön ja viestinnän vaikutus muutoksen onnistumiseen.

Tulosten mukaan fuusion alkuvaiheessa esiintyi myös epäselvyyksiä. Vaikka molemmilla kampuksilla oli käytössä sama toiminnanohjausjärjestelmä, järjestelmien rinnakkainen käyttö sekä eroavat laskutuskäytännöt aiheuttivat haasteita prosessien yhdenmukaistamisessa. Henkilöstön sitoutuminen, aktiivinen yhteistyö ja käytännönläheinen ohjeistus nousivat keskeisiksi tekijöiksi, joiden avulla yhdistymistä pystyttiin hallitsemaan. Myyntireskontran tehtävien jakautumista kehitettiin vaiheittain, ja vastuun siirtymistä tuki kokeneemman henkilöstön tarjoama tuki sekä säännölliset tiimipalaverit.

Myyntireskontran yhdistäminen fuusiotilanteessa vaatii teknisten toimenpiteiden lisäksi vahvaa panostusta muutosjohtamiseen, henkilöstön perehdyttämiseen ja toimintatapojen yhteiseen kehittämiseen. Sujuva yhdistäminen edellyttää selkeitä ohjeita, joustavaa resursointia sekä aikaa uuden toimintakulttuurin rakentamiselle. Myyntireskontran toimivuus toimii fuusioprosessissa konkreettisena mittarina siitä, miten hyvin organisaation prosessit ja henkilöstö ovat onnistuneet löytämään yhteisen suunnan ja työnjaon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste