Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tasohyppelypelin kehittäminen Unityllä

Komppa, Salla (2025)

 
Avaa tiedosto
Komppa_Salla.pdf (920.6Kt)
Lataukset: 


Komppa, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön innoittavana taustatekijänä oli opinnäytetyön tekijän kiinnostus pelejä ja pelialaa kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää julkaisukelpoinen peli Unity-pelimoottoria käyttäen. Työ rajattiin käsittelemään kehitettävän pelin tekemisen lisäksi kehitystyössä käytettäviä ohjelmoinnin ja versionhallinnan työvälineitä.

Pelin kehitystyö tehtiin Unity-pelimoottoria, ja siihen suositeltua Visual Studio-tekstieditoria käyttäen. Visual Studiossa tehdyt ohjelmakoodit kirjoitettiin C#- eli C Sharp-ohjelmointikielellä. Työskentelyn aikana hyödynnettiin GitHub-pilvipalvelua ja GitHub Desktop-sovellusta pelitiedostojen versionhallintaan. Versionhallinnalla pystyttiin takaamaan pelitiedostojen säilyvyys ja mahdollisuus palata pelin aiempaan versioon. Työhön sisältyi myös pelisuunnittelua, peliä varten laadittiin pelikonsepti, joka sisältää tarkan kuvauksen pelin konseptista, sekä pelin käyttöliittymästä ja pelikehityksessä käytettävistä resursseista.

Pelin kehittäminen aloitettiin pelihahmona toimivan shiba-rotuisen koiran luomisella. Hahmoon lisättiin animaatiot paikallaan seisomiselle, juoksemiselle, hyppäämiselle sekä putoamiselle. Hahmolle lisättiin myös kyky liikkua ja hyppiä pelikentässä. Hahmon jälkeen peliin luotiin ikuisesti jatkuva taustakuva, joka liikkuu pelaajan liikkeitä seuraten. Taustakuvan lisäksi pelikenttään luotiin 25 erilaista tasomallia, joiden päällä pelihahmon tulee hyppiä edetäkseen kentässä. Tasomallien kenttään ilmestymisen järjestys ohjelmoitiin satunnaiseksi. Jokaisen alustan yläpuolelle kehitettiin alustojen lailla satunnaisesti ilmestyviä, pelaajan kerättäviä timantteja ja väisteltäviä piikkiesteitä. Peliin tehtiin käyttöliittymä, joka sisältää pelin pysäytys- ja lopetusikkunat, päävalikon sekä pelaajalle näytettävän tiedon pelihahmon elämien ja kerättyjen timanttien määrästä. Pelin päävalikkoon lisättiin hahmokauppa, josta pelaaja voi vaihtaa pelihahmona olevan koiran väriä ostamalla värivaihtoehtoja keräämiään timantteja vastaan. Lopuksi peliin lisättiin taustamusiikki ja äänitehosteita pelin painikkeille, sekä pelihahmon hyppäämistä ja esineisiin törmäyksiä varten.

Pelin kehityksen aikana järjestettiin kaksi pelitestausta, joissa 8 hengen testiryhmälle jaettiin linkki pelin testiversioon, sekä Webropol-sivustolla luotuun testauskyselyyn. Ensimmäinen testaus keskittyi pelin kriittisten toimintojen, kuten hahmon liikuttamisen ja animaatioiden toimintaan, pelissä kerättävien timanttien ja väisteltävien esteiden sijaintiin, sekä pelihahmon kuoltua pelin uudelleenkäynnistämispainikkeen toimivuuteen. Toinen testaus keskittyi pelin taustamusiikin ja äänitehosteiden toimintaan, pelin valikkoihin sekä pelihahmon vaihtamiseen. Testauskyselyiden perusteella peliin tehtiin muutamia pieniä muutoksia, ennen kuin sen lopullinen versio ladattiin itch.io-sivustolle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste