Asiakaskokemus Let Me Wine -festivaalilla 2025
Jylhä, Aaro (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415532
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääongelma on, millainen on asiakaskokemus Let Me Wine -festivaalilla 2025. Opinnäytetyö laaditaan toimeksiantona Let Me Wine Oy:lle, joka on alkuviinien maahan-tuontiin keskittynyt yritys. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimus suoritettiin asiakaskokemuskyselynä Webropol-työkalua hyödyntäen paikan päällä sekä jälkikäteen sähköisenä. Kokonaisuudessaan vastaukset kerättiin aikaväliltä 1.3.2025-25.3.2025. Kävijöitä festivaalilla oli noin 700 ja vastaajia saatiin 82. Näin ollen vastausprosentti oli noin 11.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti asiakaskokemusta ja brändiä. Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen pääluku esittelee asiakaskokemuksen määritelmiä, merkitystä ja osa-alueita. Tietoperustan toinen pääluku käsittelee laajasti brändiä ja brändin vaikutusta asiakaskokemukseen. Tietoperustassa käsitellään myös alkuviinejä vastuullisuuden ja alkuviinien kulttuurisen ulottuvuuden näkökulmasta
Opinnäytetyön empiriaosassa esitellään tarkemmin valittu tutkimusmenetelmä, rajaukset ja kyselytutkimuksen toteutuksen vaiheet ja toteutustapa. Tutkimuksesta rajattiin pois tapahtumatilaa koskevat teemat, sillä tapahtumapaikka tulee vaihtumaan. Kyselyssä oli kuitenkin avoin vastauskenttä vapaata kommentointia varten.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että festivaali oli kaikilla mittareilla onnistunut, joskin kehityskohteitakin löytyi. Tunnelma koettiin miellyttäväksi ja festivaali vastasi odotuksia, kävijät saivat rahalleen vastinetta, tapahtuma vahvisti positiivista käsitystä Let Me Wine -brändistä, ja kävijät kokivat haluavansa osallistua uudelleen. Kehityskohteiksi nousivat panostaminen järjestelyjen sujuvuuteen, kuten lipunmyynnin ja tapahtuman maksuvälineiden järjestelyt sekä ohjeistus. Tulosten perusteella ja kehityskohteet huomioiden lähtökohdat vastaavien tapahtumien järjestämiseen tulevaisuudessa ovat erittäin hyvät.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti asiakaskokemusta ja brändiä. Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen pääluku esittelee asiakaskokemuksen määritelmiä, merkitystä ja osa-alueita. Tietoperustan toinen pääluku käsittelee laajasti brändiä ja brändin vaikutusta asiakaskokemukseen. Tietoperustassa käsitellään myös alkuviinejä vastuullisuuden ja alkuviinien kulttuurisen ulottuvuuden näkökulmasta
Opinnäytetyön empiriaosassa esitellään tarkemmin valittu tutkimusmenetelmä, rajaukset ja kyselytutkimuksen toteutuksen vaiheet ja toteutustapa. Tutkimuksesta rajattiin pois tapahtumatilaa koskevat teemat, sillä tapahtumapaikka tulee vaihtumaan. Kyselyssä oli kuitenkin avoin vastauskenttä vapaata kommentointia varten.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että festivaali oli kaikilla mittareilla onnistunut, joskin kehityskohteitakin löytyi. Tunnelma koettiin miellyttäväksi ja festivaali vastasi odotuksia, kävijät saivat rahalleen vastinetta, tapahtuma vahvisti positiivista käsitystä Let Me Wine -brändistä, ja kävijät kokivat haluavansa osallistua uudelleen. Kehityskohteiksi nousivat panostaminen järjestelyjen sujuvuuteen, kuten lipunmyynnin ja tapahtuman maksuvälineiden järjestelyt sekä ohjeistus. Tulosten perusteella ja kehityskohteet huomioiden lähtökohdat vastaavien tapahtumien järjestämiseen tulevaisuudessa ovat erittäin hyvät.