Asuntojen markkinointi TikTokin avulla: Uudet keinot tavoittaa asiakkaat
Toivio, Venla (2025)
Toivio, Venla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415571
Tiivistelmä
TikTok on sosiaalisen median alusta, joka tunnetaan erityisesti lyhyistä sekä nopeatempoisista videoistaan. Viime vuosina alustan merkitys markkinointikanavana on kasvanut merkittävästi, ja yhä useammat yritykset käyttävät TikTokia markkinoinnin välineenä. TikTok tarjoaa mahdollisuuden hypätä trendeihin mukaan, joiden avulla pystytään luomaan persoonallista sisältöä ja positiivista brändimielikuvaa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka TikTokia pystytään hyödyntämään myytävien asuntojen markkinoinnissa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Työ toteutettiin syksyn 2024 sekä kevään 2025 aikana.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään kolmea pääaihetta: sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä, asuntojen markkinointia sekä TikTokia markkinointikanavana. Ensimmäisessä luvussa keskitytään somemarkkinointiin yleisesti, mitä se on ja mitä siihen liittyy, sekä avataan videoiden hyötyjä markkinoinnissa. Toisessa luvussa tarkastellaan asuntojen markkinointia, erityisesti digitaalisen markkinoinnin roolia sekä sen tuomia mahdollisuuksia. Kolmannessa luvussa tutkitaan TikTokin käyttäjäkuntaa, algoritmia sekä eroja muihin alustoihin verrattuna. TikTokin käyttö markkinointivälineenä yleistyy koko ajan, myös asuntojen markkinoinnissa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin videoita viideltä eri TikTok-tililtä, joista tutkimukseen valikoituivat yhteensä 60 eri videota. Tarkasteltaviksi tileiksi valikoituivat asuntoportaaleiden Etuovi.comin, sekä Oikotie Asuntojen tilit. Lisäksi tutkimuksessa oli mukana Oulussa toimivan kiinteistönvälitysyrityksen Juujärvi LKV:n sekä Vaasassa sijaitsevan Vaasan Kotijoukkueen TikTok-tilit.
Viidentenä tilinä tutkimuksessa oli mukana Helsingissä toimivan kiinteistönvälittäjän Hilda Kallio-Mannilan tili. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat TikTok-videoiden tehokkuuteen, minkälaisia markkinointistrategioita kyseiset tilit käyttävät ja käytetäänkö asuntojen markkinoinnissa enemmän orgaanista vai maksettua mainontaa. Tutkimus osoitti, että TikTokissa toimivat erityisesti humoristiset videot ja trendien hyödyntäminen. Suurin osa käyttäjistä toteutti TikTokissa videoita orgaanisesti, mutta myös maksettua mainossisältöä löytyi. Jokaisella käyttäjällä oli hieman erilainen markkinointistrategia asuntojen markkinoinnissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka TikTokia pystytään hyödyntämään myytävien asuntojen markkinoinnissa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Työ toteutettiin syksyn 2024 sekä kevään 2025 aikana.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään kolmea pääaihetta: sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä, asuntojen markkinointia sekä TikTokia markkinointikanavana. Ensimmäisessä luvussa keskitytään somemarkkinointiin yleisesti, mitä se on ja mitä siihen liittyy, sekä avataan videoiden hyötyjä markkinoinnissa. Toisessa luvussa tarkastellaan asuntojen markkinointia, erityisesti digitaalisen markkinoinnin roolia sekä sen tuomia mahdollisuuksia. Kolmannessa luvussa tutkitaan TikTokin käyttäjäkuntaa, algoritmia sekä eroja muihin alustoihin verrattuna. TikTokin käyttö markkinointivälineenä yleistyy koko ajan, myös asuntojen markkinoinnissa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin videoita viideltä eri TikTok-tililtä, joista tutkimukseen valikoituivat yhteensä 60 eri videota. Tarkasteltaviksi tileiksi valikoituivat asuntoportaaleiden Etuovi.comin, sekä Oikotie Asuntojen tilit. Lisäksi tutkimuksessa oli mukana Oulussa toimivan kiinteistönvälitysyrityksen Juujärvi LKV:n sekä Vaasassa sijaitsevan Vaasan Kotijoukkueen TikTok-tilit.
Viidentenä tilinä tutkimuksessa oli mukana Helsingissä toimivan kiinteistönvälittäjän Hilda Kallio-Mannilan tili. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat TikTok-videoiden tehokkuuteen, minkälaisia markkinointistrategioita kyseiset tilit käyttävät ja käytetäänkö asuntojen markkinoinnissa enemmän orgaanista vai maksettua mainontaa. Tutkimus osoitti, että TikTokissa toimivat erityisesti humoristiset videot ja trendien hyödyntäminen. Suurin osa käyttäjistä toteutti TikTokissa videoita orgaanisesti, mutta myös maksettua mainossisältöä löytyi. Jokaisella käyttäjällä oli hieman erilainen markkinointistrategia asuntojen markkinoinnissa.