First North listan pienten ja keskisuurten yritysten yritysvastuuraportointi
Lemola, Milla (2025)
Lemola, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset First North listan pienet ja keskisuuret yritykset toteuttavat vapaaehtoista yritysvastuuta. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa pk-yritysten tavoista raportoida yritysvastuusta, mitä yritysvastuun osa-alueita raportoinnissa nousee esiin sekä mitä konkreettisia tunnuslukuja ja viitekehyksiä yrityksillä on käytössä.
Työ koostuu neljästä osiosta: johdanto, teoriaosa, tutkimusosa sekä johtopäätökset. Johdannossa käydään läpi työn taustat, työmenetelmä ja rajaus. Teoriaosassa käydään läpi yritysvastuuta ilmiönä, vastuullisuutta osana liiketoimintaa ja vastuullisuusraportointia. Tutkimusosassa käydään läpi valittuja tutkimusmenetelmiä ja saatuja tuloksia. Työn viimeiseissä osiossa pohditaan saatujen tutkimustulosten johtopäätöksiä, tutkimuksen luotettavuutta ja jatkotutkimusehdotuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten suomalaiset First North listan pk-yritykset toteuttavat vapaaehtoista yritysvastuuta. Tutkimusaineisto koostui yritysten tilinpäätöksistä, vastuullisuusraporteista ja verkkosivuilta löytyneistä vastuullisuustiedoista. Aineisto kerättiin excel-taulukkoon, jossa se luokiteltiin ja taulukoitiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimus tehtiin marraskuussa 2024.
Tulosten perusteella suomalaisten First North listan pk-yritysten vastuullisuusviestintä on yleistä, mutta varsinainen yritysvastuunraportointi on vielä vähäistä. Vastuullisuusviestintä painottuu etenkin verkkosivuille. Suurin osa yrityksistä julkaisee vastuullisuustietoja verkkosivuillaan ja hieman pienempi osa osana tilinpäätöstä. Erillisen vastuullisuusraportin laatiminen on harvinaista. Kaikista yritysvastuun osa-aluista eli taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta raportoitiin. Ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyviä teemoja raportoitiin eniten. Yritykset tunnistivat myös useita kansainvälisiä vastuullisuusohjeita ja viitekehyksiä, joita ne hyödynsivät raportoinnissaan. Raportointi nojaa vielä pitkälti vastuullisuustietojen esittämiseen yleisinä tekstimuotoina, mutta osa yrityksistä käyttivät myös konkreettisia tunnuslukuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että pk-yritysten vastuullisuusraportointi on vielä hyvin hajanaista ja perustuu pitkälti tekstimuotoiseen kuvailuun konkreettisen tunnuslukujen sijasta. Tutkimus heijastaa pk -yritysten vastuullisuusraportoinnin kehityskohteita, kuten yhtenäisten käytäntöjen ja ohjeistusten puutetta.
Työ koostuu neljästä osiosta: johdanto, teoriaosa, tutkimusosa sekä johtopäätökset. Johdannossa käydään läpi työn taustat, työmenetelmä ja rajaus. Teoriaosassa käydään läpi yritysvastuuta ilmiönä, vastuullisuutta osana liiketoimintaa ja vastuullisuusraportointia. Tutkimusosassa käydään läpi valittuja tutkimusmenetelmiä ja saatuja tuloksia. Työn viimeiseissä osiossa pohditaan saatujen tutkimustulosten johtopäätöksiä, tutkimuksen luotettavuutta ja jatkotutkimusehdotuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten suomalaiset First North listan pk-yritykset toteuttavat vapaaehtoista yritysvastuuta. Tutkimusaineisto koostui yritysten tilinpäätöksistä, vastuullisuusraporteista ja verkkosivuilta löytyneistä vastuullisuustiedoista. Aineisto kerättiin excel-taulukkoon, jossa se luokiteltiin ja taulukoitiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimus tehtiin marraskuussa 2024.
Tulosten perusteella suomalaisten First North listan pk-yritysten vastuullisuusviestintä on yleistä, mutta varsinainen yritysvastuunraportointi on vielä vähäistä. Vastuullisuusviestintä painottuu etenkin verkkosivuille. Suurin osa yrityksistä julkaisee vastuullisuustietoja verkkosivuillaan ja hieman pienempi osa osana tilinpäätöstä. Erillisen vastuullisuusraportin laatiminen on harvinaista. Kaikista yritysvastuun osa-aluista eli taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta raportoitiin. Ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyviä teemoja raportoitiin eniten. Yritykset tunnistivat myös useita kansainvälisiä vastuullisuusohjeita ja viitekehyksiä, joita ne hyödynsivät raportoinnissaan. Raportointi nojaa vielä pitkälti vastuullisuustietojen esittämiseen yleisinä tekstimuotoina, mutta osa yrityksistä käyttivät myös konkreettisia tunnuslukuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että pk-yritysten vastuullisuusraportointi on vielä hyvin hajanaista ja perustuu pitkälti tekstimuotoiseen kuvailuun konkreettisen tunnuslukujen sijasta. Tutkimus heijastaa pk -yritysten vastuullisuusraportoinnin kehityskohteita, kuten yhtenäisten käytäntöjen ja ohjeistusten puutetta.