Paikkatiedon hyödyntäminen urheilusuoritusten seurannassa
Savolainen, Eero (2025)
Savolainen, Eero
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415669
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkitaan Android-puhelimien paikkatiedon keräämistä ja hyödyntämistä urheilusuoritusten seurannassa. Paikkatiedon kerääminen älypuhelimilla on nopeasti yleistynyt ja edullinen tapa kerätä tietoa verrattuna kalliisiin erikoislaitteisiin. Älypuhelimilla saavutettava paikannustarkkuus voi kuitenkin vaihdella olosuhteiden mukaan.
Työn tavoitteena on kehittää Android-sovellus, joka kerää GPS-paikkatietoa ja muuntaa sen analysoitavaan muotoon. Sovellus suunniteltiin toimimaan täysin offline-tilassa ilman palvelinyhteyksiä. Työssä tutkitaan paikkatiedon tarkkuutta, luotettavuutta ja teknologisia haasteita, kuten akunkäytön optimointia.
Sovellus kehitettiin Kotlin-ohjelmointikielellä. Se hyödyntää Androidin FusedLocationProvider palvelua sijaintitiedon keräämiseen ja käyttää Foreground palvelua toimiakseen myös sovelluksen ollessa taustalla. Tallennus toteutettiin SharedPreferences järjestelmällä sen yksinkertaisuuden ja käyttötarkoituskohtaisen soveltuvuuden vuoksi.
Sovelluksen keräämää tietoa analysoitiin QGIS-sovelluksella vertaamalla kerättyjä paikkapisteitä tarkemmalla urheilukellolla kerättyihin pisteisiin samasta suorituksesta. Paikkapisteiden etäisyyttä verrattiin matemaattisesti, sekä arvioitiin visuaalisesti karttapohjalla.
Työn tuloksena syntyi toimiva Android-sovellus, joka kerää paikkatietoa ja muodostaa siitä kokonaisia aktiviteetteja. Sovellus vie aktiviteetit GPX-muotoon, josta ne voidaan jakaa muille sovelluksille. Jatkokehitysmahdollisuuksia löytyi tallennusarkkitehtuurista, adaptiivisista tiedon keräysmenetelmistä ja akunkäytön optimoinnista.
Työn tavoitteena on kehittää Android-sovellus, joka kerää GPS-paikkatietoa ja muuntaa sen analysoitavaan muotoon. Sovellus suunniteltiin toimimaan täysin offline-tilassa ilman palvelinyhteyksiä. Työssä tutkitaan paikkatiedon tarkkuutta, luotettavuutta ja teknologisia haasteita, kuten akunkäytön optimointia.
Sovellus kehitettiin Kotlin-ohjelmointikielellä. Se hyödyntää Androidin FusedLocationProvider palvelua sijaintitiedon keräämiseen ja käyttää Foreground palvelua toimiakseen myös sovelluksen ollessa taustalla. Tallennus toteutettiin SharedPreferences järjestelmällä sen yksinkertaisuuden ja käyttötarkoituskohtaisen soveltuvuuden vuoksi.
Sovelluksen keräämää tietoa analysoitiin QGIS-sovelluksella vertaamalla kerättyjä paikkapisteitä tarkemmalla urheilukellolla kerättyihin pisteisiin samasta suorituksesta. Paikkapisteiden etäisyyttä verrattiin matemaattisesti, sekä arvioitiin visuaalisesti karttapohjalla.
Työn tuloksena syntyi toimiva Android-sovellus, joka kerää paikkatietoa ja muodostaa siitä kokonaisia aktiviteetteja. Sovellus vie aktiviteetit GPX-muotoon, josta ne voidaan jakaa muille sovelluksille. Jatkokehitysmahdollisuuksia löytyi tallennusarkkitehtuurista, adaptiivisista tiedon keräysmenetelmistä ja akunkäytön optimoinnista.