Tapahtumien ennakkomarkkinointi
Tervonen, Josefine (2025)
Tervonen, Josefine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515710
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tapahtumien markkinointiviestintää. Opinnäytetyötutkimuksessa käsitellään tapahtumien ennakkomarkkinointia. Työn taustalla oli halu ymmärtää, miten tapahtumia markkinoidaan ennen niiden toteutumista ja mitkä ennakkomarkkinoinnin menetelmät osoittautuvat tehokkaiksi. Tavoitteena oli selvittää, mitä kanavia ja menetelmiä tapahtumien ennakkomarkkinoinnissa käytetään, mitkä tekijät vaikuttavat sen onnistumiseen, mitä haasteita markkinoinnissa esiintyy sekä miten kohderyhmät saavutetaan. Työ rajattiin käsittelemään verkkosivujen sisällön analysointia, eikä sisältänyt kenttä- tai haastattelututkimusta. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen rajaus mahdollisti keskittymisen viestinnän keinoihin ja digitaalisiin sisältöihin, jotka ovat olennaisia nykyisessä markkinointiympäristössä.
Tietoperusta muodostui tapahtumamarkkinoinnin peruskäsitteistä, markkinointiviestinnästä, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median hyödyntämisestä ja viestinnän kohdentamisesta. Tutkimus käsittelee tapahtumien ennakkomarkkinointia verkkosivuaineistojen pohjalta. Verkkosivuaineisto koostui kymmenestä tapahtumamarkkinointiin erikoistuneesta organisaatiosta. Aineisto analysoitiin laadullisesti vertailemalla verkkovisujen sisältöjä eri teemojen kautta. Työn toteutus tapahtui keväällä 2025. Aineiston analyysissa keskityttiin erityisesti siihen, millä tavoin sisällöt tavoittavat yleisöjä ja miten eri organisaatiot hyödyntävät digitaalisia alustoja viestinnässä.
Analyysin perusteella keskeisimmiksi ennakkomarkkinoinnin keinoiksi nousivat sosiaalinen media, visuaalinen sisältö, sähköpostimarkkinointi, vaikuttajayhteistyö sekä interaktiiviset sisällöt. Ennakkomarkkinoinnin onnistumista edistivät erityisesti sen ajoitus, yhtenäinen visuaalinen ilme, analytiikan hyödyntäminen ja viestinnän kohdentaminen. Haasteita toivat resurssien puute, teknologiaosaamisen vaihtelevuus ja sisällöntuotannon kuormittavuus. Kohderyhmien saavuttaminen edellytti viestinnän personointia ja kanavavalintojen sovittamista yleisön mukaan. Tulokset osoittivat, että tehokas tapahtumien ennakkomarkkinointi perustuu monikanavaisuuteen ja kohderyhmälähtöisyyteen. Tutkimus tuo esiin, suunnitelmallisuuden ja jatkuvan mittaamisen olennaisuuden ennakkomarkkinoinnin kehittämisessä. Ne tukevat myös tapahtumien näkyvyyttä sekä osallistujamääriä.
Tietoperusta muodostui tapahtumamarkkinoinnin peruskäsitteistä, markkinointiviestinnästä, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median hyödyntämisestä ja viestinnän kohdentamisesta. Tutkimus käsittelee tapahtumien ennakkomarkkinointia verkkosivuaineistojen pohjalta. Verkkosivuaineisto koostui kymmenestä tapahtumamarkkinointiin erikoistuneesta organisaatiosta. Aineisto analysoitiin laadullisesti vertailemalla verkkovisujen sisältöjä eri teemojen kautta. Työn toteutus tapahtui keväällä 2025. Aineiston analyysissa keskityttiin erityisesti siihen, millä tavoin sisällöt tavoittavat yleisöjä ja miten eri organisaatiot hyödyntävät digitaalisia alustoja viestinnässä.
Analyysin perusteella keskeisimmiksi ennakkomarkkinoinnin keinoiksi nousivat sosiaalinen media, visuaalinen sisältö, sähköpostimarkkinointi, vaikuttajayhteistyö sekä interaktiiviset sisällöt. Ennakkomarkkinoinnin onnistumista edistivät erityisesti sen ajoitus, yhtenäinen visuaalinen ilme, analytiikan hyödyntäminen ja viestinnän kohdentaminen. Haasteita toivat resurssien puute, teknologiaosaamisen vaihtelevuus ja sisällöntuotannon kuormittavuus. Kohderyhmien saavuttaminen edellytti viestinnän personointia ja kanavavalintojen sovittamista yleisön mukaan. Tulokset osoittivat, että tehokas tapahtumien ennakkomarkkinointi perustuu monikanavaisuuteen ja kohderyhmälähtöisyyteen. Tutkimus tuo esiin, suunnitelmallisuuden ja jatkuvan mittaamisen olennaisuuden ennakkomarkkinoinnin kehittämisessä. Ne tukevat myös tapahtumien näkyvyyttä sekä osallistujamääriä.