Arvio perehdytyksestä ja osaamisen kasvusta toimistoassistenttina
Langinen, Sandra (2025)
Langinen, Sandra
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515736
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin toimistoassistentin osaamisen kehittymistä perehdytys- ja työskentelyprosessin aikana Vuokraturva Oy:ssä. Työn taustalla oli tarve ymmärtää, miten perehdytys ja käytännön työskentely tukivat osaamisen kasvua sekä miten työympäristö vaikutti uuden työntekijän oppimiseen. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin työtehtävät ja perehdytysprosessi edesauttoivat ammatillisen osaamisen kehittymistä ja organisaatioon integroitumista.
Työn tietoperustassa hyödynnettiin perehdytysprosessiin ja osaamisen kehittymiseen liittyviä teoreettisia malleja, joita sovellettiin käytännön kokemuksiin. Työ toteutettiin päiväkirjatyyppisenä raporttina, jossa dokumentoitiin viikoittain työtehtäviä, oppimiskokemuksia ja perehdytyksen vaiheita. Aineisto analysoitiin reflektoivalla otteella, mikä mahdollisti syvällisen tarkastelun perehdytyksen vaikutuksista osaamisen kehitykseen. Työ toteutettiin keväällä 2025 helmikuusta toukokuuhun, jolloin tarkasteltiin erityisesti perehdytyksen alkuvaiheita ja niiden merkitystä oppimisprosessissa.
Tulokset osoittivat, että huolellisesti suunniteltu ja toteutettu perehdytys tuki merkittävästi uuden toimistoassistentin osaamisen kehittymistä. Tehtävien monipuolisuus ja ohjattu oppiminen edistivät ammatillisen varmuuden kasvua. Tulosten perusteella suositeltiin perehdytys rakenteen kehittämistä siten, että se sisältää myös järjestelmällistä palautetta ja lisäresursseja perehdyttäjille. Työn johtopäätöksenä todettiin, että vahva perehdytysprosessi sekä oppimista tukeva työympäristö luovat perustan toimistoassistentin osaamisen kehitykselle ja organisaatioon sitoutumiselle.
Työn tietoperustassa hyödynnettiin perehdytysprosessiin ja osaamisen kehittymiseen liittyviä teoreettisia malleja, joita sovellettiin käytännön kokemuksiin. Työ toteutettiin päiväkirjatyyppisenä raporttina, jossa dokumentoitiin viikoittain työtehtäviä, oppimiskokemuksia ja perehdytyksen vaiheita. Aineisto analysoitiin reflektoivalla otteella, mikä mahdollisti syvällisen tarkastelun perehdytyksen vaikutuksista osaamisen kehitykseen. Työ toteutettiin keväällä 2025 helmikuusta toukokuuhun, jolloin tarkasteltiin erityisesti perehdytyksen alkuvaiheita ja niiden merkitystä oppimisprosessissa.
Tulokset osoittivat, että huolellisesti suunniteltu ja toteutettu perehdytys tuki merkittävästi uuden toimistoassistentin osaamisen kehittymistä. Tehtävien monipuolisuus ja ohjattu oppiminen edistivät ammatillisen varmuuden kasvua. Tulosten perusteella suositeltiin perehdytys rakenteen kehittämistä siten, että se sisältää myös järjestelmällistä palautetta ja lisäresursseja perehdyttäjille. Työn johtopäätöksenä todettiin, että vahva perehdytysprosessi sekä oppimista tukeva työympäristö luovat perustan toimistoassistentin osaamisen kehitykselle ja organisaatioon sitoutumiselle.