Ymmärryksen luomisen ja tarinankerronnan hyödyntäminen organisaation johdon vision ja henkilökunnan arjen yhdistämisessä
Mäkelä, Mika (2025)
Mäkelä, Mika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka ymmärryksen luomisen prosessia ja tarinankerrontaa hyödyntämällä voitaisiin luoda malli, joka toisi selkeämmin esiin henkilökunnan roolin osana organisaation johdon tulevaisuuden visiota. Kohdeorganisaatio oli yksityinen majoitus-alan yritys. Organisaation identiteetti oli ollut viime vuodet välitilassa, jossa siinä näkyivät sekä edellisen toimitusjohtajan perintö että nykyisen toimitusjohtajan tulevaisuuden visio.
Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin johdon strategiatyön ja strategian implementoinnin prosessit, sillä tutkimuksen keskiössä oli nimenomaan henkilökunnan ymmärryksen luomisen tukeminen liittyen organisaation uuteen strategiaan ja sen toteutumiseen organisaation arjessa. Opinnäyte-työn päätutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka tukena käytettiin aineistonhankintaan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi tutkimuksen tueksi rakennettiin organisaatiotarina ku-vaamaan sen matkaa kohti tulevaisuutta.
Toimintatutkimus koostui neljästä vaiheesta: Suunnittelu, toteutus, havainnointi- ja aineistonkeruu, sekä arviointi- ja reflektointi. Suunnitteluvaihetta varten rakennettiin puolistrukturoitu teema-haastattelurunko, jonka pohjalta toteutettiin haastattelut kohdeorganisaation toimitusjohtajalle ja hotellipäällikölle. Haastattelujen tarkoituksena oli luoda kuva organisaation matkasta lähimenneisyydestä nykyhetken haasteisiin, sekä tulevaisuuden suunnitelmiin haasteiden selättämiseksi.
Haastattelujen tuloksista koostettiin kohdeorganisaation henkilökunnalle tutkimuksen toteutusvaiheessa järjestetty tarinatyöpaja, jossa ryhmätehtävien kautta kerättiin henkilökunnan ajatuksia ja ideoita johdon vision toteutumisesta organisaation arjessa.
Havainnointi- ja aineistonkeruuvaiheessa työpajan tulokset koottiin yhteen ja niistä valittiin vielä kaksi teemaa, joiden pohjalta toteutettiin kahden palvelupäällikön yhteishaastattelu väliesihenkilöiden näkökulmaa varten.
Viimeiseksi arviointi- ja reflektointivaiheessa, kaikkien vaiheiden tulokset sidottiin yhteen ja niiden pohjalta luotiin tiekartta suuntaviivoineen kuljettamaan organisaatiota kohti tulevaa. Tiekartan alussa käytiin kertauksena läpi organisaation matka tähän asti, sekä sen vahvuudet ja heikkoudet suhteessa kilpailijoihin. Seuraavaksi esiteltiin suuntaviivat ja toimenpiteet, joilla organisaatio kulkisi kohti sen uutta nousua. Tiekartan viimeisessä osassa piirrettiin kuvaa tulevaisuuden organisaatiosta, sekä asiakkaan palvelupolusta sen alusta loppuun. Tiekartta viimeisteltiin iskulauseella, joka kiteytti tulevaisuuden organisaation. Tiekartta luovutettiin organisaation johdolle työkaluksi uudistuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin johdon strategiatyön ja strategian implementoinnin prosessit, sillä tutkimuksen keskiössä oli nimenomaan henkilökunnan ymmärryksen luomisen tukeminen liittyen organisaation uuteen strategiaan ja sen toteutumiseen organisaation arjessa. Opinnäyte-työn päätutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka tukena käytettiin aineistonhankintaan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi tutkimuksen tueksi rakennettiin organisaatiotarina ku-vaamaan sen matkaa kohti tulevaisuutta.
Toimintatutkimus koostui neljästä vaiheesta: Suunnittelu, toteutus, havainnointi- ja aineistonkeruu, sekä arviointi- ja reflektointi. Suunnitteluvaihetta varten rakennettiin puolistrukturoitu teema-haastattelurunko, jonka pohjalta toteutettiin haastattelut kohdeorganisaation toimitusjohtajalle ja hotellipäällikölle. Haastattelujen tarkoituksena oli luoda kuva organisaation matkasta lähimenneisyydestä nykyhetken haasteisiin, sekä tulevaisuuden suunnitelmiin haasteiden selättämiseksi.
Haastattelujen tuloksista koostettiin kohdeorganisaation henkilökunnalle tutkimuksen toteutusvaiheessa järjestetty tarinatyöpaja, jossa ryhmätehtävien kautta kerättiin henkilökunnan ajatuksia ja ideoita johdon vision toteutumisesta organisaation arjessa.
Havainnointi- ja aineistonkeruuvaiheessa työpajan tulokset koottiin yhteen ja niistä valittiin vielä kaksi teemaa, joiden pohjalta toteutettiin kahden palvelupäällikön yhteishaastattelu väliesihenkilöiden näkökulmaa varten.
Viimeiseksi arviointi- ja reflektointivaiheessa, kaikkien vaiheiden tulokset sidottiin yhteen ja niiden pohjalta luotiin tiekartta suuntaviivoineen kuljettamaan organisaatiota kohti tulevaa. Tiekartan alussa käytiin kertauksena läpi organisaation matka tähän asti, sekä sen vahvuudet ja heikkoudet suhteessa kilpailijoihin. Seuraavaksi esiteltiin suuntaviivat ja toimenpiteet, joilla organisaatio kulkisi kohti sen uutta nousua. Tiekartan viimeisessä osassa piirrettiin kuvaa tulevaisuuden organisaatiosta, sekä asiakkaan palvelupolusta sen alusta loppuun. Tiekartta viimeisteltiin iskulauseella, joka kiteytti tulevaisuuden organisaation. Tiekartta luovutettiin organisaation johdolle työkaluksi uudistuksen suunnitteluun.