Entisöintiin ja kustomointiin erikoistuneen autokorjaamon työprosessien kehittäminen
Lillstrang, Erik (2025)
Lillstrang, Erik
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315421
Tiivistelmä
Ajoneuvojen entisöinti ja kustomointi ovat poikkeuksellisia prosesseja tyypillisiin autoalan palveluihin verrattuna. Tämän vuoksi entisöintiin ja kustomointiin erikoistuneelle Autofabrikille toteutettiin opinnäytetyönä asiakasopas. Toivottiin, että asiakasoppaan avulla voitaisiin selkeyttää prosessien monimutkaista luonnetta asiakkaalle ja siten helpottaa yrityksessä asiointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laatimalla dokumentti, johon sisältyy ajoneuvojen entisöintiin ja kustomointiin liittyvät keskeisimmät tiedot. Dokumentissa esitellään entisöinti- ja kustomointiprosessien erilaisia vaihtoehtoja, ja se sisältää kirjalliset ohjeet asiakasta koskevista käytännöistä.
Oppaan toteutukselle ei annettu tarkkoja kriteerejä, koska yrityksellä ei ollut aikaisempaa opasta, johon verrata tulosta. Tämän vuoksi toteutukselle annettiin vapaa tyyli, kunhan sovitut aiheet mainitaan oppaassa. Lähteinä ja malleina opinnäytetyössä käytettiin laajasti yrityksen sisäistä tiedonantoa ja yrityksessä aikaisemmin tehtyjä entisöinti- ja kustomointitöitä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi 21-sivuinen asiakasopas. Oppaan ensimmäisen version on tarkoitus olla pohja, jota yritys pystyy itse jalostamaan tulevaisuudessa. Opas ei käytännössä koskaan tule saavuttamaan lopullista versiota, sillä prosessit ja yrityksen käytännöt tulevat aina muuttumaan ajan kuluessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laatimalla dokumentti, johon sisältyy ajoneuvojen entisöintiin ja kustomointiin liittyvät keskeisimmät tiedot. Dokumentissa esitellään entisöinti- ja kustomointiprosessien erilaisia vaihtoehtoja, ja se sisältää kirjalliset ohjeet asiakasta koskevista käytännöistä.
Oppaan toteutukselle ei annettu tarkkoja kriteerejä, koska yrityksellä ei ollut aikaisempaa opasta, johon verrata tulosta. Tämän vuoksi toteutukselle annettiin vapaa tyyli, kunhan sovitut aiheet mainitaan oppaassa. Lähteinä ja malleina opinnäytetyössä käytettiin laajasti yrityksen sisäistä tiedonantoa ja yrityksessä aikaisemmin tehtyjä entisöinti- ja kustomointitöitä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi 21-sivuinen asiakasopas. Oppaan ensimmäisen version on tarkoitus olla pohja, jota yritys pystyy itse jalostamaan tulevaisuudessa. Opas ei käytännössä koskaan tule saavuttamaan lopullista versiota, sillä prosessit ja yrityksen käytännöt tulevat aina muuttumaan ajan kuluessa.