Akuston mitoitus sekä integrointi metalli- ja paperiteollisuudessa käytettävään siirtovaunuun
Koskinen, Roope (2025)
Koskinen, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515783
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Pesmel Oy. Yritys haluaa tietää, kuinka akku voidaan mitoittaa heidän valmistamaansa sovellukseen. Samalla yritys haluisi saada selville, mitä vaatimuksia akun integroinnissa järjestelmään ilmenee.
Työssä paneuduttiin litium-ioniakun tekniikkaan, ja kuinka akunhallintajärjestelmä (BMS) toimii litium-ionipohjaisten akkujen toiminnallisuuden tarkkailijana ja turvana. Työssä tutkittiin myös oikosulkumoottorin, taajuusmuuntajan ja DC-DC-muuntajan toiminnallisuutta.
Työn tavoitteina oli mitoittaa akku Pesmel Oy:n valmistamaan sovellukseen siten, että sen avulla sähkömoottori voi siirtää siirtovaunua tilanteessa, missä se ei ole yhteydessä virtakiskoon, josta se tyypillisesti saa virtansa liikkumista varten. Samalla työssä laskettiin, kuinka paljon akulta on kyettävä purkamaan tehoa ja kuinka paljon se käyttää energiaa kuljetun matkan aikana. Näiden tietojen avulla valittiin sovellukseen sopiva akku.
Lopputulokseksi työssä saatiin tapa kytkeä, akku sovellukseen, kunhan akun lisäksi sovellukseen kytketään myös kaksisuuntainen DC-DC-muuntaja ja jarruvastus. Pesmel Oy pystyy hyödyntämään saatuja tuloksia tulevaisuuden akustomitoituksissa omiin sovelluksiinsa. Työ antaa suuntaa siihen, mitä vaatimuksia on akuston integroimisessa sovellukseen.
Työssä paneuduttiin litium-ioniakun tekniikkaan, ja kuinka akunhallintajärjestelmä (BMS) toimii litium-ionipohjaisten akkujen toiminnallisuuden tarkkailijana ja turvana. Työssä tutkittiin myös oikosulkumoottorin, taajuusmuuntajan ja DC-DC-muuntajan toiminnallisuutta.
Työn tavoitteina oli mitoittaa akku Pesmel Oy:n valmistamaan sovellukseen siten, että sen avulla sähkömoottori voi siirtää siirtovaunua tilanteessa, missä se ei ole yhteydessä virtakiskoon, josta se tyypillisesti saa virtansa liikkumista varten. Samalla työssä laskettiin, kuinka paljon akulta on kyettävä purkamaan tehoa ja kuinka paljon se käyttää energiaa kuljetun matkan aikana. Näiden tietojen avulla valittiin sovellukseen sopiva akku.
Lopputulokseksi työssä saatiin tapa kytkeä, akku sovellukseen, kunhan akun lisäksi sovellukseen kytketään myös kaksisuuntainen DC-DC-muuntaja ja jarruvastus. Pesmel Oy pystyy hyödyntämään saatuja tuloksia tulevaisuuden akustomitoituksissa omiin sovelluksiinsa. Työ antaa suuntaa siihen, mitä vaatimuksia on akuston integroimisessa sovellukseen.