Att nå ungdomar med ungdomar - En fallstudie om Kulturkarnevalens ambassadörskap : vilken roll spelar ambassadörskap i att öka synlighet och engagemang för kulturevenemang? Fokus på Kulturkarnevalen.
Hagström, Maria (2025)
Hagström, Maria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415554
Tiivistelmä
Lärdomsprovet behandlar vilken roll ambassadörskap spelar i att öka synlighet och engagemang för kulturevenemang, med fokus på Kulturkarnevalen; ett finlandssvenskt evenemang för ungdomar i åldern 13–19. Syftet är att få en bättre förståelse för ambassadörskap som marknadsföringsmetod för kulturevenemang och att identifiera dess inverkan. Målsättningen är att undersöka hur väl ambassadörskap fungerar i samband med marknadsföringen av Kulturkarnevalen. Detta är en fallstudie i Kulturkarnevalens ambassadörskap och studien genomförs med kvalitativa metoder. Data samlas in genom semi-strukturerade intervjuer med personal och fem ambassadörer som var aktiva under år 2024, samt analyseras utifrån en tidigare ambassadörs perspektiv (2019–2020). Därtill används relevanta teorier om marknadsföring och ambassadörskap. Resultaten visar att metoden kan öka synlighet och engagemang för Kulturkarnevalen. Ambassadören fungerar som ett ansikte utåt och bidrar till synlighet på flera plan och i olika regioner. Marknadsföringsmetoden skapar en relevant och trovärdig kommunikation om Kulturkarnevalen och fungerar som ett effektivt sätt att nå ungdomar samt fånga deras perspektiv i marknadsföringen, bland annat genom deras kunskap om aktuella trender. Ambassadörskap upplevs som en effektiv metod för att både muntligt och digitalt, genom “Word of Mouth” främjar spridning och dialog kring evenemanget. Som marknadsföringsmetod kompletterar ambassadörskap övriga metoder som Kulturkarnevalen använder, och fungerar som ett effektivt sätt att nå målgruppen.