Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismikirjon piirteiden vahvuudet instrumenttiopinnoissa

Kaartinen, Kaisa (2025)

 
Avaa tiedosto
Kaartinen_Kaisa.pdf (321.8Kt)
Lataukset: 


Kaartinen, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315500
Tiivistelmä
Autismikirjo on laaja ja yksilöllisesti ilmenevä neurokirjon ilmiö, joka voi vaikuttaa oppimiseen monin tavoin. Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena esitellä autismikirjon piirteitä omaavien oppilaiden vahvuuksia instrumenttiopinnoissa ja jakaa hyödyllistä perustietoa autismikirjosta soitonopettajille. Opinnäytetyössä keskitytään pianonsoitonopetukseen, mutta esille otettuja asioita voidaan soveltaa myös muiden instrumenttien opetukseen.

Opinnäytetyössä tuodaan esiin autismikirjon erityispiirteitä, kuten tarve toistuville rutiineille, erityismielenkiinnonkohteet, aistiherkkyydet ja yksityiskohtien havainnointikyky, sekä niiden hyödyntäminen soitonopetuksessa. Tavoitteena on tarjota soitonopettajille tietoa ja keinoja, joiden avulla voidaan tukea erilaisia oppijoita ja tehdä soitonopetuksesta aiempaa inklusiivisempaa. Opinnäytetyön keskeinen lähdeaineisto koostuu aiheesta löytyvästä kirjallisuudesta, haastatteluista sekä kirjoittajan omista havainnoista soitonopettajana. Haastateltavina toimivat kaksi pianonsoitonopettajaa, joilla on laaja kokemus erilaisista oppijoista ja erityispedagogiikasta.

Lähdeaineistoon pohjautuvat tulokset osoittavat, että autismikirjon oppilaiden vahvuuksia voidaan hyödyntää soitonopetuksessa monin tavoin. Rutiinit ja ennakoitavuus tukevat oppimista, erityismielenkiinnonkohteiden huomioiminen lisää motivaatiota ja visuaaliset ja strukturoivat opetusmenetelmät auttavat soitto-oppilaiden toiminnanohjauksen tukemisessa. Haastattelujen pohjalta kerrotaan, miten eri autismikirjon piirteet voivat näkyä soitonopetuksessa ja millaisia konkreettisia menetelmiä opettajat voivat käyttää tukeakseen yksilöllisesti soitto-oppilaitaan. Yhteismusisointi, improvisointi ja säveltäminen voivat tarjota soitto-oppilaille joustavuutta ja itsensä ilmaisun mahdollisuuksia soitonopiskelussa. Soitonopettajan tietämys autismikirjon erityispiirteistä ja joustava pedagoginen lähestymistapa ovat avainasemassa heidän soittooppilaidensa hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste