Mikroyrityksen tunnettuuden lisääminen ja asiakashankinta digimarkkinoinnilla : case: Signnet Tmi
Niinikoski, Sini (2025)
Niinikoski, Sini
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli digimarkkinointisuunnitelman toteutus toimeksiantona mainosteippauksiin ja vaatepainoon erikoistuneelle mikroyritykselle. Tarkoituksena oli helpottaa yrityksen digimarkkinoinnin käyttöönottoa järkevästi ja suunnitelmallisesti. Suunnitelma toimii toimeksiantajalle johdantona digimarkkinointiin ja tarjoaa ensimmäiset askelet kohti toimivaa digimarkkinointia.
Opinnäytetyö pohjautuu teoreettiseen tietoperustaan, joka on yhdistetty toimeksiantajayrityksen antamien tietojen perusteella tehtyyn nykytila-analyysiin ja kilpailijahinta-analyysiin. Näiden tietojen pohjalta toimeksiantajalle on tehty personoitu digimarkkinointisuunnitelma. Tietoperustainen osa käsittää tietoa digimarkkinoinnin käsitteistä, keinoista ja nykytilasta pohjautuen ammattikirjallisuuteen ja verkkojulkaisuihin. Tiedonhaku toteutettiin toimeksiantajan toimiala ja toiveet huomioon ottaen. Näin digimarkkinointisuunnitelma saatiin sovellettua toimeksiantajayritykselle sopivaksi.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Työ kattaa sekä tietoperustaisen asian, joka perehdyttää toimeksiantajan digimarkkinointiin, sekä itse suunnitelmasta kuinka yritys voisi lähteä kehittämään digimarkkinointiaan.
Suunnitelma tarjoaa työkaluja myös tavoitteiden asettamiseen, markkinoinnin mittaamiseen ja näin myös kasvun tukemiseen. Suunnitelma esittelee konkreettisen suunnitelman yritykselle siitä, miten se voi hyödyntää digitaalista markkinointia tunnettuuden lisäämisessä, uusien asiakkaiden hankinnassa sekä digimarkkinoinnin kohdentamisessa. Se madaltaa yrityksen kynnystä aloittaa digimarkkinointinsa, sekä tarkkojen ja maltillisen tavoite asetusten ansiosta tekee siitä helposti lähestyttävää.
Opinnäytetyö pohjautuu teoreettiseen tietoperustaan, joka on yhdistetty toimeksiantajayrityksen antamien tietojen perusteella tehtyyn nykytila-analyysiin ja kilpailijahinta-analyysiin. Näiden tietojen pohjalta toimeksiantajalle on tehty personoitu digimarkkinointisuunnitelma. Tietoperustainen osa käsittää tietoa digimarkkinoinnin käsitteistä, keinoista ja nykytilasta pohjautuen ammattikirjallisuuteen ja verkkojulkaisuihin. Tiedonhaku toteutettiin toimeksiantajan toimiala ja toiveet huomioon ottaen. Näin digimarkkinointisuunnitelma saatiin sovellettua toimeksiantajayritykselle sopivaksi.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Työ kattaa sekä tietoperustaisen asian, joka perehdyttää toimeksiantajan digimarkkinointiin, sekä itse suunnitelmasta kuinka yritys voisi lähteä kehittämään digimarkkinointiaan.
Suunnitelma tarjoaa työkaluja myös tavoitteiden asettamiseen, markkinoinnin mittaamiseen ja näin myös kasvun tukemiseen. Suunnitelma esittelee konkreettisen suunnitelman yritykselle siitä, miten se voi hyödyntää digitaalista markkinointia tunnettuuden lisäämisessä, uusien asiakkaiden hankinnassa sekä digimarkkinoinnin kohdentamisessa. Se madaltaa yrityksen kynnystä aloittaa digimarkkinointinsa, sekä tarkkojen ja maltillisen tavoite asetusten ansiosta tekee siitä helposti lähestyttävää.