Monialainen yhteistyö ikääntyneiden palveluissa : työntekijöiden kokemukset ja kehittämisehdotukset
Turpeinen, Marjut (2025)
Turpeinen, Marjut
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515680
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan väestön ikääntyminen ja hyvinvointialueuudistus luovat tarpeen kehittää palveluprosesseja, jotka tukevat ikääntyneiden monialaisia ja usein haastavia palvelutarpeita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ryhmähaastattelun avulla selvittää alueen ikäkeskusten työntekijöiden näkemyksiä yhteistyön nykytilasta ja sen kehittämistarpeista.
Tutkimus vahvisti monialaisen yhteistyön välttämättömyyden etenkin silloin, kun ikääntyneillä on laaja-alaisia palvelutarpeita, kuten mielenterveys- ja päihdeongelmia tai talousvaikeuksia. Sosiaalityöntekijöiden roolin vahvistaminen, toimialuerajat ylittävien prosessien uudistaminen ja tiedonkulun parantaminen nousivat esiin merkittävinä kehittämiskohteina. Työntekijät pitivät tiimityön ja johtamisen kehittämistä keskeisinä keinoina yhteistyön parantamisessa.
Asiakaslähtöinen ja toimiva yhteistyö edellyttää palvelujärjestelmän rakenteellista muutosta. Tämä vaatii johdon sitoutumista, selkeitä tehtäväkuvia ja prosesseja, vahvaa tiimityötä ja parempaa tiedonkulkua. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tarkastella jatkuvan parantamisen menetelmien soveltuvuutta monialaisen yhteistyön kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla.
Tutkimus vahvisti monialaisen yhteistyön välttämättömyyden etenkin silloin, kun ikääntyneillä on laaja-alaisia palvelutarpeita, kuten mielenterveys- ja päihdeongelmia tai talousvaikeuksia. Sosiaalityöntekijöiden roolin vahvistaminen, toimialuerajat ylittävien prosessien uudistaminen ja tiedonkulun parantaminen nousivat esiin merkittävinä kehittämiskohteina. Työntekijät pitivät tiimityön ja johtamisen kehittämistä keskeisinä keinoina yhteistyön parantamisessa.
Asiakaslähtöinen ja toimiva yhteistyö edellyttää palvelujärjestelmän rakenteellista muutosta. Tämä vaatii johdon sitoutumista, selkeitä tehtäväkuvia ja prosesseja, vahvaa tiimityötä ja parempaa tiedonkulkua. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tarkastella jatkuvan parantamisen menetelmien soveltuvuutta monialaisen yhteistyön kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla.