Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tietoisuuden lisääminen : TKI-korttipeli opiskelijoille
Kivioja, Sari (2025)
Kivioja, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Centria-ammattikorkeakoulu ja sen pienten ja keskisuurten yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-polku-hanke. Hankkeen päätavoitteena oli lisätä yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa ja tietoisuutta. Opinnäytetyö pohjautui hankkeen tavoitteen ympärille ja tavoitteena oli luoda jokin konkreettinen ja luova tapa jakaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tietoisuutta opiskelijoille.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus alkoi ideoinnista, jonka tuloksena syntyi tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokorttipeli, jota tässä työssä lähdettiin kehittämään palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien avulla. Tarkoituksena työssä oli käyttää palvelumuotoilun prosessia työn perustana, se sisälsi tiedon keräämisen ja analysoinnin, prototyypin rakentamisen, prototyypin testauttamisen kohderyhmällä sekä palautteen keräämisen. Korttipelin prototyypin tavoitteena oli kasvattaa opiskelijoiden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tietoisuutta sekä antaa heille ymmärrystä, minkälaista hyötyä yritykset voivat saada hankeyhteistyön parista.
Tavoiteltu lopputulos saavutettiin tarkoituksen mukaisesti palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen. Korttipelistä rakentui digitaalinen ja fyysinen prototyyppi. Opiskelijat testasivat digitaalista versiota verkkoympäristössä ja heiltä kerätyn palautteen avulla korttipelistä voisi rakentaa prototyyppiä paremman lopullisen version.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus alkoi ideoinnista, jonka tuloksena syntyi tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokorttipeli, jota tässä työssä lähdettiin kehittämään palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien avulla. Tarkoituksena työssä oli käyttää palvelumuotoilun prosessia työn perustana, se sisälsi tiedon keräämisen ja analysoinnin, prototyypin rakentamisen, prototyypin testauttamisen kohderyhmällä sekä palautteen keräämisen. Korttipelin prototyypin tavoitteena oli kasvattaa opiskelijoiden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan tietoisuutta sekä antaa heille ymmärrystä, minkälaista hyötyä yritykset voivat saada hankeyhteistyön parista.
Tavoiteltu lopputulos saavutettiin tarkoituksen mukaisesti palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen. Korttipelistä rakentui digitaalinen ja fyysinen prototyyppi. Opiskelijat testasivat digitaalista versiota verkkoympäristössä ja heiltä kerätyn palautteen avulla korttipelistä voisi rakentaa prototyyppiä paremman lopullisen version.