Mindfulness lasten itsesäätelyn tukena varhaiskasvatuksessa
Khaing, Mi Mi Htay (2025)
Khaing, Mi Mi Htay
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mindfulness-harjoituksilla voidaan tukea 3–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoja varhaiskasvatuksessa. Mindfulness tarkoittaa tietoista läsnäoloa tässä hetkessä, ja sen on todettu vahvistavan lasten tarkkaavaisuutta, tunnetaitoja ja rauhoittumiskykyä. Idea lähti omasta kiinnostuksestani aiheeseen sekä havainnoistani päiväkodissa, jossa monet lapset kaipasivat tukea tunteiden säätelyyn ja rauhoittumiseen. Opinnäytetyössä vastattiin tutkimuskysymykseen: Mitä keinoja mindfulness tarjoaa lasten itsesäätelyn tukemiseen varhaiskasvatuksessa? Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työssä suunniteltiin ja pidettiin mindfulness-tuokioita Kotkan Katariinan päiväkodin 3–5-vuotiaille lapsille. Harjoituksissa keskityttiin hengitykseen, kehon tuntemuksiin ja myötätuntoon. Yhdessä lasten ja kasvattajan kanssa tutkittiin, miten tällaiset pienet hetket voivat tukea lapsen rauhoittumista ja oman olon tunnistamista.
Tuokioissa nousivat esiin sekä lasten että varhaiskasvattajan myönteiset kokemukset mindfulness-harjoitusten käytöstä. Mindfulness-menetelmää pidettiin varhaiskasvatuksessa sekä tarpeellisena että tarkoituksenmukaisena. Mindfulnessin koettiin edistävän lasten itsesäätelytaitoja sekä vahvistavan tarkkaavaisuutta.
Tuokioissa nousivat esiin sekä lasten että varhaiskasvattajan myönteiset kokemukset mindfulness-harjoitusten käytöstä. Mindfulness-menetelmää pidettiin varhaiskasvatuksessa sekä tarpeellisena että tarkoituksenmukaisena. Mindfulnessin koettiin edistävän lasten itsesäätelytaitoja sekä vahvistavan tarkkaavaisuutta.