Suorituspaineet musiikin opiskelussa ja esittämisessä : kyselytutkimus Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoille
Huhta, Irina Pauliina (2025)
Huhta, Irina Pauliina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515720
Tiivistelmä
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus, jossa on viitteitä fenomenologisesta ja hermeneuttisesta tutkimusmenetelmästä. Tutkimukseen liittyi kysely, joka antoi mahdollisuuden perehtyä Centria-ammattikorkeakoulun musiikin opiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin suorituspaineista esiintymisessä ja opiskelussa. Samanaikaisesti kartoitettiin alan ammatillista kirjallisuutta mukaan lukien vertaisarvioidut artikkelit, jotka toivat esiin yleistä ja tutkittua näkemystä suorituspaineista musiikin esittämisen näkökulmasta käsin.
Tulokset osin myötäilivät tutkittua tietoa aiheesta. Toisaalta havaittiin, että opiskelijoilla oli aiemmista tutkimuksista poiketen hieman enemmän positiivisia mielleyhtymiä suorituspaineista. Tutkimuksen avulla löytyi selittäviä tekijöitä suorituspaineille ja niiden hallinnalle. Havaittiin, että uusimmat suorituspaineita musiikin alalla tutkivat tahot olivat löytäneet malleja musiikin ammattiopiskelijoiden hyötymistä opiskelun aikaisista interventioista.
Lisäksi tehtiin johtopäätöksiä siitä, että musiikin alalla voisi olla hyötyä suorituspaineiden hallinnasta ja interventioista riippumatta siitä, kokevatko kaikki opiskelijat henkilökohtaisista ominaispiirteistään johtuen herkästi suorituspaineita.
Tulokset osin myötäilivät tutkittua tietoa aiheesta. Toisaalta havaittiin, että opiskelijoilla oli aiemmista tutkimuksista poiketen hieman enemmän positiivisia mielleyhtymiä suorituspaineista. Tutkimuksen avulla löytyi selittäviä tekijöitä suorituspaineille ja niiden hallinnalle. Havaittiin, että uusimmat suorituspaineita musiikin alalla tutkivat tahot olivat löytäneet malleja musiikin ammattiopiskelijoiden hyötymistä opiskelun aikaisista interventioista.
Lisäksi tehtiin johtopäätöksiä siitä, että musiikin alalla voisi olla hyötyä suorituspaineiden hallinnasta ja interventioista riippumatta siitä, kokevatko kaikki opiskelijat henkilökohtaisista ominaispiirteistään johtuen herkästi suorituspaineita.