Podcast markkinointivälineenä: podcast-sarjan toteuttaminen Xamkin restonomikoulutukselle
Tenhunen, Hanna (2025)
Tenhunen, Hanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315448
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin ”Makumatka restonomikoulutukseen!” -podcast-sarja, jonka tavoitteena oli markkinoida Kaakkois-Suomen ammattikorkeakou-lun restonomikoulutusta erityisesti nuorille. Työssä tutkittiin, miten podcast toimi markkinointivälineenä ja millä tavoin se voi tavoittaa kohderyhmänsä te-hokkaasti. Teoreettinen viitekehys keskittyi podcastin rakenteeseen, käsikir-joittamiseen ja niiden hyödyntämiseen markkinoinnissa etenkin z-sukupolvea puhuttelevalla tavalla.
Opinnäytetyön osana toteutettiin kaksiosainen podcast-sarja, joka käsitteli restonomikoulutuksen sisältöä, monimuoto-opiskelun mahdollisuuksia, resto-nomin urapolkuja sekä alan tulevaisuuden näkymiä. Suunnittelussa hyödyn-nettiin AIDA-mallia ja lohikäärmemallia. Podcast äänitettiin ja editoitiin käyttä-en Cubase LE AI 12 -ohjelmistoa, ja se julkaistiin Xamkin sivuilla, Spotifyssa ja SoundCloudissa.
Opinnäytetyön keskeiset haasteet liittyivät luotettavien lähteiden löytämiseen sekä tiukkaan aikatauluun. Työ osoitti kuitenkin, että podcast on tehokas ja helposti lähestyttävä markkinointikanava, joka tavoittaa nuoria ajankohtaisella ja kiinnostavalla tavalla. Podcastin avulla voidaan vahvistaa koulutuksen tun-nettuutta ja houkuttelevuutta, tarjoten kuulijoille syvempää ymmärrystä resto-nomin opinnoista.
Opinnäytetyön osana toteutettiin kaksiosainen podcast-sarja, joka käsitteli restonomikoulutuksen sisältöä, monimuoto-opiskelun mahdollisuuksia, resto-nomin urapolkuja sekä alan tulevaisuuden näkymiä. Suunnittelussa hyödyn-nettiin AIDA-mallia ja lohikäärmemallia. Podcast äänitettiin ja editoitiin käyttä-en Cubase LE AI 12 -ohjelmistoa, ja se julkaistiin Xamkin sivuilla, Spotifyssa ja SoundCloudissa.
Opinnäytetyön keskeiset haasteet liittyivät luotettavien lähteiden löytämiseen sekä tiukkaan aikatauluun. Työ osoitti kuitenkin, että podcast on tehokas ja helposti lähestyttävä markkinointikanava, joka tavoittaa nuoria ajankohtaisella ja kiinnostavalla tavalla. Podcastin avulla voidaan vahvistaa koulutuksen tun-nettuutta ja houkuttelevuutta, tarjoten kuulijoille syvempää ymmärrystä resto-nomin opinnoista.
