Instagram-sisältösuunnitelma Lakeus LKV:lle
Mäkynen, Lotta-Maria (2025)
Mäkynen, Lotta-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen Instagram-tilin sisällöntuotantoa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin. Kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle suunnitelma Instagramiin.
Luku kaksi käsittelee sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median trendejä, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median eri kanavia. Luvussa 3 tutustutaan sosiaalisen median suunnitteluprosessiin sekä esitellään SOSTAC-malli, joka on sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelumalli.
Neljännessä luvussa käsitellään toimeksiantajayritykselle laadittua suunnitelmaa Instagramiin vuodelle 2026, joka pohjautuu luvussa 3 esitettyyn SOSTAC-malliin. Suunnitelmassa huomiotiin yrityksen Instagramin nykytila, laadittiin kilpailija-analyysi sekä esiteltiin toimenpiteet ja ajankohdat. Suunnitelman tavoitteille määriteltiin mittarit, joiden avulla toimeksiantajayritys pystyy seuraamaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista niin kuukausi- kuin vuositasolla. Suunnitelma on helppolukuinen ja selkeä sekä vastaa toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Suunnitelman lisäksi laadittiin julkaisukalenteri ja vuosikello, jotka toimivat markkinoinnin tukena ja joista nähdään ajanjakson tärkeimmät tavoitteet. Julkaisukalenteri ja vuosikello ovat työn salaisina liitteinä. Suunnitelmaa noudattamalla yrityksen toiminta saadaan suunnitelmalliseksi ja aktiiviseksi Instagramissa.
Luku kaksi käsittelee sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median trendejä, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median eri kanavia. Luvussa 3 tutustutaan sosiaalisen median suunnitteluprosessiin sekä esitellään SOSTAC-malli, joka on sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelumalli.
Neljännessä luvussa käsitellään toimeksiantajayritykselle laadittua suunnitelmaa Instagramiin vuodelle 2026, joka pohjautuu luvussa 3 esitettyyn SOSTAC-malliin. Suunnitelmassa huomiotiin yrityksen Instagramin nykytila, laadittiin kilpailija-analyysi sekä esiteltiin toimenpiteet ja ajankohdat. Suunnitelman tavoitteille määriteltiin mittarit, joiden avulla toimeksiantajayritys pystyy seuraamaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista niin kuukausi- kuin vuositasolla. Suunnitelma on helppolukuinen ja selkeä sekä vastaa toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Suunnitelman lisäksi laadittiin julkaisukalenteri ja vuosikello, jotka toimivat markkinoinnin tukena ja joista nähdään ajanjakson tärkeimmät tavoitteet. Julkaisukalenteri ja vuosikello ovat työn salaisina liitteinä. Suunnitelmaa noudattamalla yrityksen toiminta saadaan suunnitelmalliseksi ja aktiiviseksi Instagramissa.