Konsumenternas riskuppfattning och beslutsfattande på e-handelsplattformar med osäkra ursprung
Lassander, Elin (2025)
Lassander, Elin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415606
Tiivistelmä
Pandemian seurauksena verkko-ostaminen on tullut yhä suositummaksi. Halpahintaiset alustat, kuten Shein ja Temu, ovat nopeasti kasvattaneet suosiotaan viime vuosina tarjoamalla tuotteita alhaiseen hintaan. Alhaisten hintojen lisäksi nämä alustat tuovat kuitenkin mukanaan epävarmuutta tuotteen laadun ja toimitusvarmuuden suhteen. Fast fashion -ilmiölle on ominaista, että matalilla kustannuksilla ja nopeasti päivittyvillä mallistoilla reagoidaan trendeihin ja säilytetään kilpailuetu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten suomalaiset kuluttajat kokevat ja hallitsevat riskejä ostaessaan Shein- ja Temu-alustoilta. Tutkimus on rajattu koskemaan 18–25-vuotiaita naisia Pohjanmaalta.
Teoriakappaleessa esitellään erilaisia päätöksentekijätyyppejä, riskejä sekä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa päätöksentekoprosessiin.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kvalitatiivinen osuus koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, joiden avulla pyrittiin saamaan syvällisempää ymmärrystä kuluttajien kokemuksista. Haastatteluihin osallistui viisi vastaajaa, jotka kaikki olivat jossain vaiheessa ostaneet Sheiniltä tai Temulta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettisillä ja ympäristöön liittyvillä kysymyksillä on kuluttajan ostopäätöksiin pienempi vaikutus kuin hinnalla, arvosteluilla ja muiden mielipiteillä. Mahdolliset puutteet laadussa ja tilaukseen liittyvä epävarmuus kompensoidaan usein edullisella hinnalla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten suomalaiset kuluttajat kokevat ja hallitsevat riskejä ostaessaan Shein- ja Temu-alustoilta. Tutkimus on rajattu koskemaan 18–25-vuotiaita naisia Pohjanmaalta.
Teoriakappaleessa esitellään erilaisia päätöksentekijätyyppejä, riskejä sekä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa päätöksentekoprosessiin.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kvalitatiivinen osuus koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, joiden avulla pyrittiin saamaan syvällisempää ymmärrystä kuluttajien kokemuksista. Haastatteluihin osallistui viisi vastaajaa, jotka kaikki olivat jossain vaiheessa ostaneet Sheiniltä tai Temulta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettisillä ja ympäristöön liittyvillä kysymyksillä on kuluttajan ostopäätöksiin pienempi vaikutus kuin hinnalla, arvosteluilla ja muiden mielipiteillä. Mahdolliset puutteet laadussa ja tilaukseen liittyvä epävarmuus kompensoidaan usein edullisella hinnalla.
