Käyttäjäanalytiikan hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa
Andersson, Alex (2025)
Andersson, Alex
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615935
Tiivistelmä
Verkkokauppojen suosio on kasvanut hurjasti viime vuosina. Ihmiset ostavat entistä enemmän tarvitsemiansa tavaroita sekä palveluja internetistä. Verkkokauppojen määrän kasvu on lisännyt kilpailua yritysten välillä, jonka takia menestyminen on entistä vaikeampaa. Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) ovat hankalassa asemassa, koska ne kilpailevat suuria yrityksiä vastaan, joiden resurssit ovat kymmenkertaiset niiden omiin verrattuna. Pk‐yritykset eivät pysty kilpailemaan massiivisilla budjeteilla, joten niiden on löydettävä tehokkaita tapoja erottua. Tämä edellyttää syvällistä asiakasymmärrystä. Käyttäjäanalytiikka tarjoaa juuri tähän keinot. Käyttäjäanalytiikan avulla verkkokaupat voivat kerätä dataa, seurata asiakaskäyttäytymistä ja mitata markkinointikampanjoiden todellista vaikuttavuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten verkkokaupat voivat tehostaa markkinointiaan käyttäjäanalytiikan avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä (verkkokauppoja) sekä analytiikka rajattiin nimenomaan käyttäjäanalytiikkaan. Nämä rajaukset mahdollistivat tutkimusaiheen syvällisen tarkastelun.
Tietoperusta rakentui aikaisemmista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tietoperustaosiossa käsiteltiin datan keräämisen menetelmiä, käyttäjäanalytiikan työkaluja sekä analytiikan tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi tarkasteltiin käyttäjäanalytiikan roolia markkinoinnin tehostamisessa ja erilaisia mittareita, joiden avulla analytiikan ja markkinoinnin vaikuttavuutta voidaan arvioida. Lopuksi pohdittiin erilaisia haasteita ja esteitä käyttäjäanalytiikan hyödyntämisessä.
Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, joissa haastateltiin viittä eri asiantuntijaa, jotka työskentelevät markkinoinnin ja analytiikan parissa eri verkkokauppayrityksissä. Haastattelut toteutettiin kirjallisesti sähköpostin välityksellä. Tutkimusaineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Tämä oli luonteva valinta, koska haastattelukysymykset oli jo jaettu eri teemoihin.
Tuloksista ilmeni, että analytiikka on olennainen osa verkkokauppojen markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta, mutta sen täysipainoinen hyödyntäminen vaatii selkeitä tavoitteita, riittäviä resursseja ja osaamista. Erityisesti resurssien puute koettiin suurena haasteena käyttäjäanalytiikan tehokkaassa hyödyntämisessä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tehostaakseen markkinointia käyttäjäanalytiikan avulla, yritysten tulisi määritellä mittarit, jotka linkittyvät aidosti yrityksen liiketoimintatavoitteisiin ja tarjoavat hyödyllistä tietoa. Tämän lisäksi tulee investoida tarpeeksi resursseja analytiikkatyöhön, panostaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä varata tarpeeksi aikaa analytiikkatoimenpiteiden täysimääräiseen hyödyntämiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten verkkokaupat voivat tehostaa markkinointiaan käyttäjäanalytiikan avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä (verkkokauppoja) sekä analytiikka rajattiin nimenomaan käyttäjäanalytiikkaan. Nämä rajaukset mahdollistivat tutkimusaiheen syvällisen tarkastelun.
Tietoperusta rakentui aikaisemmista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tietoperustaosiossa käsiteltiin datan keräämisen menetelmiä, käyttäjäanalytiikan työkaluja sekä analytiikan tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi tarkasteltiin käyttäjäanalytiikan roolia markkinoinnin tehostamisessa ja erilaisia mittareita, joiden avulla analytiikan ja markkinoinnin vaikuttavuutta voidaan arvioida. Lopuksi pohdittiin erilaisia haasteita ja esteitä käyttäjäanalytiikan hyödyntämisessä.
Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, joissa haastateltiin viittä eri asiantuntijaa, jotka työskentelevät markkinoinnin ja analytiikan parissa eri verkkokauppayrityksissä. Haastattelut toteutettiin kirjallisesti sähköpostin välityksellä. Tutkimusaineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Tämä oli luonteva valinta, koska haastattelukysymykset oli jo jaettu eri teemoihin.
Tuloksista ilmeni, että analytiikka on olennainen osa verkkokauppojen markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta, mutta sen täysipainoinen hyödyntäminen vaatii selkeitä tavoitteita, riittäviä resursseja ja osaamista. Erityisesti resurssien puute koettiin suurena haasteena käyttäjäanalytiikan tehokkaassa hyödyntämisessä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tehostaakseen markkinointia käyttäjäanalytiikan avulla, yritysten tulisi määritellä mittarit, jotka linkittyvät aidosti yrityksen liiketoimintatavoitteisiin ja tarjoavat hyödyllistä tietoa. Tämän lisäksi tulee investoida tarpeeksi resursseja analytiikkatyöhön, panostaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä varata tarpeeksi aikaa analytiikkatoimenpiteiden täysimääräiseen hyödyntämiseen.