Lapsiperheiden säästäminen ja sijoittaminen
Puula, Hanna-Mari (2025)
Puula, Hanna-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella lapsiperheiden kiinnostusta, resursseja ja tietämystä säästämistä ja sijoittamista kohtaan. Tarkoituksena oli selvittää, miten erilaiset taustatekijät- kuten koulutus, tulotaso, siviilisääty ja työtilanne vaikuttavat perheiden säästämiseen ja sijoittamiseen. Haluttiin myös selvittää, onko lapsiperheiden vanhemmilla halua oppia lisää säästämisestä ja sijoittamisesta. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin, miten eri muuttujat vaikuttavat siihen, millaisia tarpeita ja haasteita lapsiperheillä on taloudellisen suunnittelun suhteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kyselytutkimuksena Microsoft Forms- alustalla. Kysely oli avoinna 11- 23.3.2025 välisen ajan ja siihen vastasi yhteensä 129 henkilöä. Kysely suunnattiin lapsiperheille, joissa oli alle 18- vuotiaita lapsia ja se jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 20 kohtaa, joista suurin osa oli monivalintakysymyksiä ja yksi avoin kysymys. Useampaan monivalintakysymykseen sai jättää vapaan kommentin. Kysymykset käsittelivät vastaajien demografisia tietoja, taloudellista tilannetta, säästämistä, sijoittamista, sekä asenteita ja tietämystä näitä kohtaan. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tutkimuksen menetelmistä, tutkimuksen tuloksista, sekä pohdinnasta.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että koulutus, tulotaso ja siviilisääty vaikuttivat merkittävästi lapsiperheiden mahdollisuuksiin säästää ja sijoittaa. Vaikka suurin osa vastaajista koki säästämisen tärkeäksi, todellinen säästö- ja sijoituskyky jakautui melko epätasaisesti. Tiedon ja neuvonnan tarve korostuu erityisesti niillä, joilla tulot olivat pienemmät ja kokemusta sijoittamisesta vähemmän. Tuloksista voitiin todeta, että kiinnostusta säästämiseen ja sijoittamiseen on runsaasti, mutta mahdollisuudet vaihtelevat merkittävästi perheen tulojen, koulutustason ja elämäntilanteen mukaan. Taloudellista suunnittelua voitaisiin tukea tehokkaasti tarjoamalla kohdennettua talousneuvontaa eri elämäntilanteissa oleville lapsiperheille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kyselytutkimuksena Microsoft Forms- alustalla. Kysely oli avoinna 11- 23.3.2025 välisen ajan ja siihen vastasi yhteensä 129 henkilöä. Kysely suunnattiin lapsiperheille, joissa oli alle 18- vuotiaita lapsia ja se jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 20 kohtaa, joista suurin osa oli monivalintakysymyksiä ja yksi avoin kysymys. Useampaan monivalintakysymykseen sai jättää vapaan kommentin. Kysymykset käsittelivät vastaajien demografisia tietoja, taloudellista tilannetta, säästämistä, sijoittamista, sekä asenteita ja tietämystä näitä kohtaan. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tutkimuksen menetelmistä, tutkimuksen tuloksista, sekä pohdinnasta.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että koulutus, tulotaso ja siviilisääty vaikuttivat merkittävästi lapsiperheiden mahdollisuuksiin säästää ja sijoittaa. Vaikka suurin osa vastaajista koki säästämisen tärkeäksi, todellinen säästö- ja sijoituskyky jakautui melko epätasaisesti. Tiedon ja neuvonnan tarve korostuu erityisesti niillä, joilla tulot olivat pienemmät ja kokemusta sijoittamisesta vähemmän. Tuloksista voitiin todeta, että kiinnostusta säästämiseen ja sijoittamiseen on runsaasti, mutta mahdollisuudet vaihtelevat merkittävästi perheen tulojen, koulutustason ja elämäntilanteen mukaan. Taloudellista suunnittelua voitaisiin tukea tehokkaasti tarjoamalla kohdennettua talousneuvontaa eri elämäntilanteissa oleville lapsiperheille.