Huolen puheeksi ottaminen - ehkäisevä lastensuojelutyö varhaiskasvatuksessa
Tuominen, Krista (2025)
Tuominen, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315356
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee huolen puheeksi ottamista osana ehkäisevää lastensuojelutyötä varhaiskasvatuksen työkentällä. Aiheen valikoitumisen taustalla on ollut ajatus lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä sekä lastensuojelullisen työn osaamisesta varhaiskasvatuksessa. Aihe rajautui lopulta huolen puheeksi ottamiseen. Osittain syyt tähän olivat aikataulullisia, mutta myös oma kiinnostus aiheeseen oli merkittävä. Työn tavoite oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia huolen puheeksi ottamisesta, sen haastavuudesta ja puheeksi ottamista helpottavista tekijöistä.
Työtä ei ole toteutettu yhteistyössä minkään tahon kanssa, vaan vastauksia on kerätty sosiaalisessa mediassa varhaiskasvatuksen ammattilaisille tarkoitettuihin ryhmiin jaetun kyselylomakkeen avulla. Kysymykset koostuivat monivalinta- sekä asteikkokysymyksistä. Lisäksi osassa kysymyksistä oli mahdollisuus myös vapaasti kirjoitettavaan vastaukseen. Työn tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä ja tuloksien analysointiin hyödynnettiin faktorianalyysia.
Tulosten perusteella huolen puheeksi ottaminen koetaan edelleen osittain haastavaksi. Helpottavana tekijänä korostuu hyvä vuorovaikutus- ja luottamussuhde työyhteisön ja vanhempien välillä sekä työryhmän keskinäinen vuorovaikutus. Osa kaipasi aiheesta myös lisäkoulutusta. Puheeksi ottaminen nähdään pääasiassa olevan jokaisen työntekijän vastuulla, mutta myös poikkeuksia oli.
Kehittämistyötä ajatellen huolen puheeksi ottamista ja sen merkitystä sekä menetelmiä olisi hyvä korostaa työyhteisöissä vielä aiempaa enemmän, esimerkiksi työntekijöille annettavilla koulutuksilla, jotka pohjautuisivat esimerkiksi case-työskentelyyn. Lisäksi olisi hyvä pohtia, voisiko varhaiskasvatuksen sosionomin rooli korostua entisestään huolen puheeksi ottamisessa.
Työtä ei ole toteutettu yhteistyössä minkään tahon kanssa, vaan vastauksia on kerätty sosiaalisessa mediassa varhaiskasvatuksen ammattilaisille tarkoitettuihin ryhmiin jaetun kyselylomakkeen avulla. Kysymykset koostuivat monivalinta- sekä asteikkokysymyksistä. Lisäksi osassa kysymyksistä oli mahdollisuus myös vapaasti kirjoitettavaan vastaukseen. Työn tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä ja tuloksien analysointiin hyödynnettiin faktorianalyysia.
Tulosten perusteella huolen puheeksi ottaminen koetaan edelleen osittain haastavaksi. Helpottavana tekijänä korostuu hyvä vuorovaikutus- ja luottamussuhde työyhteisön ja vanhempien välillä sekä työryhmän keskinäinen vuorovaikutus. Osa kaipasi aiheesta myös lisäkoulutusta. Puheeksi ottaminen nähdään pääasiassa olevan jokaisen työntekijän vastuulla, mutta myös poikkeuksia oli.
Kehittämistyötä ajatellen huolen puheeksi ottamista ja sen merkitystä sekä menetelmiä olisi hyvä korostaa työyhteisöissä vielä aiempaa enemmän, esimerkiksi työntekijöille annettavilla koulutuksilla, jotka pohjautuisivat esimerkiksi case-työskentelyyn. Lisäksi olisi hyvä pohtia, voisiko varhaiskasvatuksen sosionomin rooli korostua entisestään huolen puheeksi ottamisessa.