Market research and entry strategy for a new market : Taking a Finnish business into the Spanish Market
Ruiz, Roger (2025)
Ruiz, Roger
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615945
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki markkinamahdollisuuksia ja markkinoille tulon strategiaa Slotti-yritykselle, suomalaiselle digitaalisten ajanvarausratkaisujen tarjoajalle, Espanjan kauneus- ja hyvinvointialalla. Työn tavoitteena oli arvioida Espanjan liiketoimintaympäristöä, asiakasvalmiutta ja kilpailutilannetta kehittääkseen räätälöidyn kansainvälistymisstrategian. Tutkimuksessa käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, yhdistäen haastattelut alan toimijoiden kanssa ja toissijainen analyysi PESTEL- ja SWOT-malleilla. Tulokset osoittivat, että digitaalinen tietoisuus on korkea, mutta ajanvarausjärjestelmien käyttöaste matala, mikä avaa markkinamahdollisuuksia. Espanjan poliittinen ja teknologinen ympäristö tukee SaaS-palveluiden kasvua, ja digitalisaatiota edistetään laajasti. Kilpailija-analyysi paljasti, että Slotti voi erottautua joustavalla hinnoittelulla ja vahvemmilla asiakasuskollisuustoiminnoilla. Suositeltu strategia sisältää alkuvaiheessa digitaalisen viennin, yhteistyön paikallisten jälleenmyyjien kanssa ja myöhemmässä vaiheessa oman toimiston perustamisen Espanjaan. Lähestymistapa noudattaa Uppsalan mallin ja resurssiperustaisen teorian periaatteita, painottaen asteittaista oppimista ja omien vahvuuksien hyödyntämistä. Työ tarjoaa konkreettisia suosituksia Slottin kansainvälistymiseen ja lisää ymmärrystä SaaS-palveluiden laajenemisesta digitaalisessa taloudessa.