Perehdytysopas Marian Konditorian Haagan toimipisteeseen
Mäkiniemelä, Kaisa (2025)
Mäkiniemelä, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615975
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehtiin perehdytysopas Marian Konditorialle Haagan toimipisteeseen. Marian Konditoria on yli 100 vuotta vanha leipomoyritys ja heillä on useampia toimipisteitä ympäri Helsinkiä. Haagan toimipiste on kahvilamyymälä, jossa valmistetaan erikoiskahveja ja myydään leipomotuotteita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä ja tiivis perehdytysopas uusien työntekijöiden tueksi heidän ensimmäisiin työvuoroihinsa. Toimeksiantajalla ei ole ennen ollut perehdytysopasta käytössä, jonka vuoksi perehdytysoppaan teko koettiin hyödylliseksi. Perehdytysopas auttaa uusia työntekijöitä sopeutumaan uuteen työpaikkaan paremmin ja omaksumaan työtehtävät nopeammin. Perehdytysopas on tehty keväällä 2025.
Tavoitteena oli saada helposti luettava ja ymmärrettävä perehdytysopas, joka toisi turvallisuuden tunnetta uudelle työntekijälle. Toisena tavoitteena oli saada perehdytysoppaasta helposti muokattava, jonka takia perehdytysopas on tehty Word-tiedostona. Toimeksiantajan toiveisiin myös kuului, että perehdytysopasta voitaisiin hyödyntää myös muilla toimipisteillä.
Tietoperustassa käsitellään hyvän perehdytyksen hyötyjä sekä työnantajalle että työntekijälle, perehdytysprosessin koostumusta, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia ja perehdytystä ravintola-alalla.
Perehdytysoppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman käytännönläheinen ja konkreettinen. Oppaassa kerrotaan yleisesti toimeksiantajayrityksen käytännöistä ja Haagan toimipisteen omista käytännöistä, jonka jälkeen siinä esitetään kaikki olennaisimmat asiat, mitä työvuoroihin kuuluu. Oppaan lopusta löytyy uudelle työntekijälle tehtävälistat aamu- ja iltavuoroihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että perehdytysoppaasta tuli onnistunut ja tavoitteet saavutettiin. Oppaasta hyötyvät uudet työntekijät, sekä työnantaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä ja tiivis perehdytysopas uusien työntekijöiden tueksi heidän ensimmäisiin työvuoroihinsa. Toimeksiantajalla ei ole ennen ollut perehdytysopasta käytössä, jonka vuoksi perehdytysoppaan teko koettiin hyödylliseksi. Perehdytysopas auttaa uusia työntekijöitä sopeutumaan uuteen työpaikkaan paremmin ja omaksumaan työtehtävät nopeammin. Perehdytysopas on tehty keväällä 2025.
Tavoitteena oli saada helposti luettava ja ymmärrettävä perehdytysopas, joka toisi turvallisuuden tunnetta uudelle työntekijälle. Toisena tavoitteena oli saada perehdytysoppaasta helposti muokattava, jonka takia perehdytysopas on tehty Word-tiedostona. Toimeksiantajan toiveisiin myös kuului, että perehdytysopasta voitaisiin hyödyntää myös muilla toimipisteillä.
Tietoperustassa käsitellään hyvän perehdytyksen hyötyjä sekä työnantajalle että työntekijälle, perehdytysprosessin koostumusta, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia ja perehdytystä ravintola-alalla.
Perehdytysoppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman käytännönläheinen ja konkreettinen. Oppaassa kerrotaan yleisesti toimeksiantajayrityksen käytännöistä ja Haagan toimipisteen omista käytännöistä, jonka jälkeen siinä esitetään kaikki olennaisimmat asiat, mitä työvuoroihin kuuluu. Oppaan lopusta löytyy uudelle työntekijälle tehtävälistat aamu- ja iltavuoroihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että perehdytysoppaasta tuli onnistunut ja tavoitteet saavutettiin. Oppaasta hyötyvät uudet työntekijät, sekä työnantaja.