Menestyvä verkkokauppa pienyrityksen näkökulmasta
Korhonen, Saku (2025)
Korhonen, Saku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mistä asioista menestyvä verkkokauppa koostuu. Aihetta tutkittiin erityisesti pienyritysten näkökulmasta. Tarkoituksena oli tutkia, mitä verkkokaupan perustamisessa olisi hyvä ottaa huomioon, mitä hyötyjä verkkokaupalla saavutetaan, mitä haasteita se asettaa sekä kuinka verkkokaupasta rakennetaan mahdollisimman asiakaslähtöinen.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työssä hyödynnettiin verkkokauppaan ja verkkokaupan asiakaskokemukseen liittyvää kirjallisuutta. Teoriatietoa täydennettiin verkkokauppiaiden omilla kokemuksilla, joita kerättiin haastatteluilla.
Tutkimuksen perusteella verkkokauppatoiminta vaatii kaikissa sen vaiheissa määrätietoista työtä. Kaupan perustamisvaiheessa olisi hyvä luoda huolelliset suunnitelmat ja valita niiden perusteella ja mahdollisesti ulkopuolista apua hyödyntäen sopivin verkkokauppa-alusta. Myytävillä tuotteilla, palveluilla ja niiden oikealla hinnoittelulla on iso merkitys kaupan menestymisen kannalta, mutta avainasemassa on saada asiakkaat ensin löytämään verkkokauppa ja sen jälkeen luottamaan siihen. Asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi kaupasta tulisi löytyä riittävät tiedot, mahdollisuus asiakaspalveluun sekä sujuvaan tilaamiseen. Verkkokauppatoiminnan olisi hyvä olla yrityksen osalta mahdollisimman organisoitua ja selkeää.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työssä hyödynnettiin verkkokauppaan ja verkkokaupan asiakaskokemukseen liittyvää kirjallisuutta. Teoriatietoa täydennettiin verkkokauppiaiden omilla kokemuksilla, joita kerättiin haastatteluilla.
Tutkimuksen perusteella verkkokauppatoiminta vaatii kaikissa sen vaiheissa määrätietoista työtä. Kaupan perustamisvaiheessa olisi hyvä luoda huolelliset suunnitelmat ja valita niiden perusteella ja mahdollisesti ulkopuolista apua hyödyntäen sopivin verkkokauppa-alusta. Myytävillä tuotteilla, palveluilla ja niiden oikealla hinnoittelulla on iso merkitys kaupan menestymisen kannalta, mutta avainasemassa on saada asiakkaat ensin löytämään verkkokauppa ja sen jälkeen luottamaan siihen. Asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi kaupasta tulisi löytyä riittävät tiedot, mahdollisuus asiakaspalveluun sekä sujuvaan tilaamiseen. Verkkokauppatoiminnan olisi hyvä olla yrityksen osalta mahdollisimman organisoitua ja selkeää.