Massakustomointi kaupallisena strategiana asiantuntijapalveluyrityksessä
Saleva, Kalle (2025)
Saleva, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616020
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin massakustomointia kaupallisena strategiana asiantuntijapalveluyritysten kontekstissa. Taustalla on kohdeyrityksessä havaittu tarve tehostaa toimintaa, parantaa tuotettua asiakasarvoa ja nostaa kohdeyrityksen kilpailukykyä ja -etua. Työn tavoitteena oli selvittää, miten massakustomointi ja sen eri muodot soveltuisivat asiantuntijapalveluyrityksen toimintaan osana kaupallista strategiaa ja millaisia vaatimuksia ne asettaisivat liiketoiminnan osa-alueille.
Työ rajattiin käsittelemään massakustomointia myynnin, markkinoinnin, tuotannon, teknologian ja liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Työssä ei otettu kantaa massakustomointiin perustuvan kaupallisen strategian jalkauttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin asiantuntijapalveluiden erityspiirteitä ja niiden strategista kehittämistä. Tämän jälkeen esiteltiin massakustomoinnin periaatteet, muodot ja hyödyt sekä niiden suhde muun muassa tuotteistamiseen ja asiakkaiden osallistamiseen.
Työssä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Kohdeyritykselle rakennettiin ymmärrystä massakustomoinnin soveltuvuudesta heidän kaupalliseksi strategiaksensa tai osaksi sitä. Aineisto kerättiin laadullisin menetelmin haastattelemalla ja hyödyntämällä käytössä olevia sisäisiä dokumentteja ja materiaaleja. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa vuonna 2025.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että massakustomointi soveltuu hyvin asiantuntijapalveluyritysten toimintaympäristöön erityisesti kollaboratiivisen ja modulaarisen massakustomoinnin osalta. Lisäksi tutkimuksen aikana tunnistettiin, että massakustomointi asettaa vaatimuksia prosesseille, rooleille ja teknologioille, mutta voi samalla lisätä ulosmitattavissa olevaa asiakasarvoa, tehokkuutta ja kilpailuetua. Johtopäätöksenä voidaan todeta massakustomoinnin olevan sovellettavissa osana kaupallista strategiaa kohdeyrityksessä ja muissa asiantuntijapalveluyrityksissä, mutta sen hyödyntäminen onnistuneesti vaatii kokonaisvaltaista lähestymistä aiheeseen.
Työ rajattiin käsittelemään massakustomointia myynnin, markkinoinnin, tuotannon, teknologian ja liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Työssä ei otettu kantaa massakustomointiin perustuvan kaupallisen strategian jalkauttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin asiantuntijapalveluiden erityspiirteitä ja niiden strategista kehittämistä. Tämän jälkeen esiteltiin massakustomoinnin periaatteet, muodot ja hyödyt sekä niiden suhde muun muassa tuotteistamiseen ja asiakkaiden osallistamiseen.
Työssä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Kohdeyritykselle rakennettiin ymmärrystä massakustomoinnin soveltuvuudesta heidän kaupalliseksi strategiaksensa tai osaksi sitä. Aineisto kerättiin laadullisin menetelmin haastattelemalla ja hyödyntämällä käytössä olevia sisäisiä dokumentteja ja materiaaleja. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa vuonna 2025.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että massakustomointi soveltuu hyvin asiantuntijapalveluyritysten toimintaympäristöön erityisesti kollaboratiivisen ja modulaarisen massakustomoinnin osalta. Lisäksi tutkimuksen aikana tunnistettiin, että massakustomointi asettaa vaatimuksia prosesseille, rooleille ja teknologioille, mutta voi samalla lisätä ulosmitattavissa olevaa asiakasarvoa, tehokkuutta ja kilpailuetua. Johtopäätöksenä voidaan todeta massakustomoinnin olevan sovellettavissa osana kaupallista strategiaa kohdeyrityksessä ja muissa asiantuntijapalveluyrityksissä, mutta sen hyödyntäminen onnistuneesti vaatii kokonaisvaltaista lähestymistä aiheeseen.