Mielikuvat, maine ja niiden merkitys brändinrakennuksessa
Lahtinen, Sara (2025)
Lahtinen, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616026
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mielikuvien, maineen ja brändin identiteetin merkitystä brändinrakennuksessa. Brändi on monimutkainen ja monitasoinen ilmiö, johon vaikuttavat niin organisaation omat valinnat ja viestintä kuin asiakkaiden ja sidosryhmien kokemukset ja käsitykset. Tavoitteena oli selvittää, kuinka brändin rakentumisessa mielikuvat ja maine muodostuvat ja miten organisaatio voi vaikuttaa niihin strategisilla valinnoillaan.
Tietopohjassa tarkastellaan brändin merkitystä, kuluttajien mielikuvien vaikutusta brändiin sekä organisaation keinoja vaikuttaa näihin mielikuviin. Lisäksi käsitellään brändin kehittymistä ajan myötä ja selkeytetään mielikuvan, maineen ja imagon eroja.
Opinnäytetyö toteutettiin Hotelli- ja ravintolamuseon toimeksiannosta kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin Webropol-alustaa kyselytutkimuksen keräämiseksi. Aineisto kerättiin sosiaalisen median ja henkilökohtaisten verkostojen kautta, ja siihen osallistui 92 henkilöä. Tulokset osoittavat, että brändin visuaalisilla elementeillä, kuten logolla ja nimellä, on merkittävä vaikutus mielikuvien muodostumiseen. Samalla myös asiakkaiden kokemukset ja tunteet ovat keskeisiä brändin muodostumisessa.
Tuloksista ilmeni, että Hotelli- ja ravintolamuseon brändimielikuvat olivat pääosin positiivisia, mutta myös kritiikkiä esitettiin erityisesti museon visuaalisesta ilmeestä ja sen ikääntyneistä mielikuvista. Verkkosivujen ja museon tarjoaman sisällön koettiin olevan informatiivisia, mutta interaktiivisuuden puutteet jäivät monille vastaajille huomion kohteeksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että brändinrakennuksessa on tärkeää ymmärtää, kuinka mielikuvat ja maine syntyvät asiakkaiden kokemuksista ja viestinnästä. Organisaatio voi kehittää brändiään luomalla johdonmukaisia, positiivisia asiakaskokemuksia sekä päivittämällä visuaalista ilmettä ja verkkosivujen sisältöä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kulttuurialan organisaatioille ja toimii pohjana brändin kehittämiselle.
Tietopohjassa tarkastellaan brändin merkitystä, kuluttajien mielikuvien vaikutusta brändiin sekä organisaation keinoja vaikuttaa näihin mielikuviin. Lisäksi käsitellään brändin kehittymistä ajan myötä ja selkeytetään mielikuvan, maineen ja imagon eroja.
Opinnäytetyö toteutettiin Hotelli- ja ravintolamuseon toimeksiannosta kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin Webropol-alustaa kyselytutkimuksen keräämiseksi. Aineisto kerättiin sosiaalisen median ja henkilökohtaisten verkostojen kautta, ja siihen osallistui 92 henkilöä. Tulokset osoittavat, että brändin visuaalisilla elementeillä, kuten logolla ja nimellä, on merkittävä vaikutus mielikuvien muodostumiseen. Samalla myös asiakkaiden kokemukset ja tunteet ovat keskeisiä brändin muodostumisessa.
Tuloksista ilmeni, että Hotelli- ja ravintolamuseon brändimielikuvat olivat pääosin positiivisia, mutta myös kritiikkiä esitettiin erityisesti museon visuaalisesta ilmeestä ja sen ikääntyneistä mielikuvista. Verkkosivujen ja museon tarjoaman sisällön koettiin olevan informatiivisia, mutta interaktiivisuuden puutteet jäivät monille vastaajille huomion kohteeksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että brändinrakennuksessa on tärkeää ymmärtää, kuinka mielikuvat ja maine syntyvät asiakkaiden kokemuksista ja viestinnästä. Organisaatio voi kehittää brändiään luomalla johdonmukaisia, positiivisia asiakaskokemuksia sekä päivittämällä visuaalista ilmettä ja verkkosivujen sisältöä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kulttuurialan organisaatioille ja toimii pohjana brändin kehittämiselle.