Mummoja ja ikkunoita : valokuvat, muistitieto ja vanhat rakennukset taiteellisen työskentelyn keskiössä
Kuulas, Pihla (2025)
Kuulas, Pihla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616044
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössäni käsittelen taiteellisen opinnäytetyöni Mummo juoksee saunalle, ja muita ikkunoita prosessia. Käyn läpi teokseni työnkulkua, materiaalivalintoja ja työskentelymetodeja sekä taiteellisen työskentelyn taustalla vaikuttavia aiheita.
Taiteellisen prosessin läpikäymisen lisäksi paneudun teorian kautta omaan suhteeseeni valokuviin ja valokuvaamiseen. Tavoitteenani on kirjoittamisen myötä jäsennellä omaa matkaani valokuvaamisen parissa tähän asti: millaisia vaiheita olen käynyt läpi, ja miten suhteeni siihen on muuttunut ja kehittynyt.
Käsittelemäni aiheet kiteytyvät aineettomaan perintöön, eli mitä aineetonta perintöä vanhat valokuvat, suvun muistitieto ja vanhat rakennukset kantavat mukanaan. Tutkin näitä kolmea elementtiä katoavaisuuden näkökulmasta ja pohdin, miten niiden tutkiminen näkyy taiteellisessa työskentelyssäni. In this thesis I discuss the process of my artistic thesis Granma runs to the sauna, and other windows. I outline the workflow, material choices and working methods employed, as well as the topics behind my artistic work.
In parallel with the documentation of artistic work, I investigate my own relation with photographs and photography. With writing I aim to structure my own journey in photography so far: what stages have I gone through, and how my relationship with it has changed and evolved.
A central theme of the thesis is the notion of intangible heritage. What kind of intangible heritage do old photographs, oral tradition and old buildings carry with them? I look at these three elements from the perspective of transience and explore how these elements are reflected in my artistic work.
Taiteellisen prosessin läpikäymisen lisäksi paneudun teorian kautta omaan suhteeseeni valokuviin ja valokuvaamiseen. Tavoitteenani on kirjoittamisen myötä jäsennellä omaa matkaani valokuvaamisen parissa tähän asti: millaisia vaiheita olen käynyt läpi, ja miten suhteeni siihen on muuttunut ja kehittynyt.
Käsittelemäni aiheet kiteytyvät aineettomaan perintöön, eli mitä aineetonta perintöä vanhat valokuvat, suvun muistitieto ja vanhat rakennukset kantavat mukanaan. Tutkin näitä kolmea elementtiä katoavaisuuden näkökulmasta ja pohdin, miten niiden tutkiminen näkyy taiteellisessa työskentelyssäni.
In parallel with the documentation of artistic work, I investigate my own relation with photographs and photography. With writing I aim to structure my own journey in photography so far: what stages have I gone through, and how my relationship with it has changed and evolved.
A central theme of the thesis is the notion of intangible heritage. What kind of intangible heritage do old photographs, oral tradition and old buildings carry with them? I look at these three elements from the perspective of transience and explore how these elements are reflected in my artistic work.